• הכל

  • טקסט

  • דף לימוד

  • סדנא

  • תכנית חינוך

  • תמונה

  • אודיו

  • וידאו

חיפוש קטגוריה: קהילה של משמעות

בין חזון למציאות בקהילה חינוכית

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 11:55)
דף הלימוד מביא לדיון את הזיקה שבין "חזון חינוכי" לבין יישומו בשטח. זהו אתגר מרכזי (ובמידה מסויימת אינסופי) לייצר חזון חינוכי שמיתרגם למציאות יומיומית. דף הלימוד מחדד את הנחיצות בחיבור לאידאה ומאפשר דיון כיצד מעגנים את 'רוח הדברים' בתוכניות העבודה הקהילתיות והפרטניות.

בין עבר למחר - חבלי קליטה לחברה הישראלית

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:02)
תהליכי הקליטה של קבוצות העולים, גם בשנות ה2000, עדיין מורכבות ורצופות בחוויות קשות ומכאיבות. סוגיית הקליטה ויצירת שייכות לחברה הישראלית הינה משימה מרכזית וחשובה בעשייה החינוכית. דף לימוד זה יאפשר למחנכים לדון ביכולתם ובתפקידם אל מול משימה זו. בנוסף, נדון במקום המשמעותי של יצירת 'עוגנים בעבר' וזיהוי הכוח שבתרבות המוצא אל מול החיבור לחברה הישראלית.

בית הספר במאה ה-21 ומקומו במרקם הכפרי

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:17)
דף לימוד זה מזמן דיון על מטרותיו וייעודו של בית הספר במאה העשרים ואחד. לאור התמורות שחלו במאה האחרונה, נדמה כי בית הספר כבר אינו יכול להגדיר עצמו כבימים עברו ועליו לחדד את ייעודו מחדש. כמו כן, בשל החינוך הלא-פורמלי המתקיים במקביל (אם זה בפנימיות וכפרי נוער, ואם זה בתנועות הנוער בשכונות), דף הלימוד מאפשר דיון על ההבדלים ועל הזהות שבין 2 גורמים חינוכיים אלו.

בן סורר ומורה - לא היה ולא נברא

מכון חינוך דרך כפר (21/09/2013 | 12:23)
לימוד פרשיית בן סורר ומורה ושיטת הפרשנים לצמצם את התופעה לכזו שאף פעם לא היתה ולא תהיה. הדף מזמן דיון על משמעות הבן הסורר בקווים מקבילים לעשייה החינוכית - דיון על הנשרת תלמידים, על מקום ההורים ומקום בחינוך בן שכזה... הלימוד מציף את השאלה בדבר 'קבלה ללא תנאי' – מהם גבולות הגזרה של הקהילה שלנו בכל הקשור להתנהגויות קצה. מהי הדרך הארוכה עד שנחליט כי זהו קו אדום.

דרוש כפר שלם כדי לגדל ילד - המחנכים כחברי קהילה

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:35)
ב'דרך כפר' אנחנו מאמינים בכך שחניכים זקוקים לקהילה על-מנת לצמוח. קהילה אשר תאפשר להם עוגן להשתייכות וגאוות יחידה. אך מעבר לכך – כשאנחנו רוצים להצמיח אותם 'לראשי משפחה מתפקדים התורמים לקהילתם' – אנו בעצם מאמינים שהם צריכים לחוות חיי קהילה כבר בתקופת ההתבגרות שלהם, ועל כן קהילת החינוך היא בעצם מודל מוקטן לתרגול של חיי קהילה. בלימוד זו נברר בתרגיל קצר מי נחשב חבר קהילה ולאחר מכן נדון במשמעות בלהיות מחנך שהוא גם חבר קהילה? האם איך זה אמור להשליך על משימותיו היומיומית של המחנך?

החופש הגדול לבחור בין טוב לרע

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:56)
לקראת החופש הגדול הרווי בפיתויים והזדמנויות לנפילה – הלימוד יאפשר לצוות לבחון כיצד ניתן להיערך לקראת החופש באופן טוב יותר על מנת שהחניכים יעשו בחירות נכונות גם כאשר הם לא תחת פיקוח מבוגר. כמו כן נבחן את סוג הקשר שיש לייצר עם החניכים במהלך החופשה עצמה.

הכרת הטוב

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:02)
לימוד סביב מקומו של תחושת הכרת הטוב והכרת תודה בין חניכים למחנכים. האם יש לזה מקום? האם ואיך נכון לעודד זאת?

חינוך פתוח לדיון

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:16)
בית המדרש דן במקומם של סימני שאלה בתהליך החינוכי. מה המינון הנכון בין הצבת סימני שאלה לבין הצבת סימני קריאה? האם יש משמעות להצפת שאלות ודילמות כאשר התשובה ממילא מוחלטת מראש? איזה דילמות חשוב להביא לחניכים?

מחנך לחיים

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:20)
בית המדרש סובב סביב תפיסת תפקידם של המבוגרים בקהילת חינוך (ובייחוד בכפרי נוער) אל מול הגדרת "יצוג אמין של שלמות הורית". הניסיון לייצר "סביבה שהיא הכי קרובה לבית" והגדרת עבודתו של המחנך כ"מייצג אמין של שלמות הורית" – הינו מאתגר ורווי מתחים וסתירות. בקהילות חינוך בהן החניכים מגיעים ממשפחות מוחלשות, נדרשים אנשי החינוך לייצג את המהות ההורית, להוות עבור החניכים דמויות 'עגולות' הממלאות את מכלול ההיבטים ההוריים, זאת מבלי לקחת את מקום ההורה הביולוגי. בית מדרש זה ידון ויבחן עד כמה המחנכים תופסים עצמם כדמויות מחנכות, גם מעבר לשעות המוגדרות בתפקיד. האם דוגמא אישית מתפרסת על כלל תחומי החיים או שמא מתוחמת רק למסגרת התפקיד? בית מדרש זה מזמין את צוותי ההנהלה לבחון עד כמה הדמויות המבוגרות בקהילה מהוות דמויות מחנכות גם מחוץ לכותלי הכיתה/המועדון. בית המדרש יכול להוות פתיחה מעניינת לשנת הלימודים – ליבון משותף של ההנהלה על "זהות המחנך" – וכיצד מכוונים את הצוות להיות דמויות תלת-מימדיות.

מי צריך למי - בין פרט לקהילה

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:36)
תפיסת "דרך כפר" מאמינה כי חניך זקוק לחוות חיי קהילה של משמעות על מנת שיוכל לגדול להיות אזרח מתפקד, ראש משפחה, התורם לסביבתו. דרך עיון בטקסטים, המשתתף יבחן את עמדתו מול תפיסה זו, וינסה להגדיר כיצד קהילת חינוך יכולה להוות עבור החניך 'קהילה של משמעות'.

שותפות חניכים בקבלת החלטות

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:48)
בית מדרש מבוסס כולו על הגיגים שכתב יאנוש קורצאק. הבית מדרש מעלה את השאלה 'כמה מקום אנחנו נותנים לשיתוף החניך בהחלטות חינוכיות', ובכלל עד כמה אנחנו חותרים למעורבות ולשותפות. הדיון יתייחס גם למקום שלנו כגוף מחנך ששם לעצמו מטרה להנחיל ערכים ודרך אל מול הערכים והדרך שהחניך בוחר לעצמו. בית המדרש מתאים מאד לבירור פרקטי סביב הקמת מועצת תלמידים או מנהיגות נוער

לחנך משמע לשייך

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:58)
בית המדרש דן באמירתו של ס. יזהר - "לחנך משמע לשייך". חניכים ואנשי צוות רבים אינם מרגישים תחושת שייכות מספקת לקהילת החינוך שלהם. נדמה, כי עפ"י ס. יזהר השייכות לא מתרחשת לבד ויש לפעול באופן חינוכי פעיל בכדי להקנות חוויה זו. בלימוד המשותף ננסה להבין מדוע היא כה חשובה ומשמעותית בתהליך החינוכי וננסה לבחון כיצד ניצן לייצרה הן עברו חניכים והן עבור אנשי הצוות.

הרצים על פנינו

(08/04/2013 | 11:02)

לא זה הדרך , אחד העם

(08/04/2013 | 11:24)

זיוף של חג

(08/04/2013 | 11:39)

סולידריות בקהילה

(08/04/2013 | 12:16)

שבתות וחגים

מכון חינוך דרך כפר (08/04/2013 | 12:31)
בית המדרש זה כולל לקט טקסטים בנושא השבת. מטרתו לזמן דיון על מהות ואופי השבת שקהילת החינוך רוצה לעצב עבור חניכיה. קהילות חינוך רבות מתמודדות עם האתגר החינוכי שבחגיגת שבתות ומועדים עם החניכים. בשנות החמישים, ימים אלו היו חלק משמעותי בתכנית החינוך וקיבלו גוון תרבותי או תרבותי-דתי המלווה באתוס אותו רצו להשריש בחניכים. נדמה כי במרוצת השנים כבר לא לגמרי ברור מה המשמעות של חגיגת ימים אלו עם החניכים, מהם התכנים והערכים שיש להטעין ימים אלו ואיך החגיגות המשותפות משרתות את התהליך החינוכי השלם. בהיבט הפרקטי - לאחר הלימוד, ניתן להזמין את המשתתפים לייצר קבוצות היגוי לחשיבה מחודשת על אופיו של הריטואל הקבוע: "קבלת שבת", "טקס מוצאי שבת (האם קיים? האם צריך לייצר זה?), "פעילות שבת", "ארוחות שבת" וכיו"ב.

תלמוד או מעשה - העברת מסורת חינוכית

מכון חינוך דרך כפר (08/04/2013 | 13:20)
בית מדרש זה מזמן דיון על העברת מסורת חינוכית ותפיסה קהילתית מדור לדור. כשמקבלים צוות חדש ורוצים להנחיל לו את תפיסת החינוך המקומית של הקהילה - מה חשוב ואפקטיבי יותר: למידה ושיח חינוכי או שמא יישום וקביעת נהלים. פיתוח בית מדרש זה נעשה על רקע הצורך ללבן עם צוות ההנהלה את סוגיית 'המשך העברת תפיסת דרך כפר'. לאור פערים טבעיים (בחלק מהקהילות) בין שלב הלמידה לבין ההידרשות ליישום – דף לימוד זה יאפשר שיתוף בתובנות וחידוד האחריות לכך.

דיאלוג במעגלים מתרחבים

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 20:52)
סדנא זו בוחנת את מטרת הדיאלוג מול חניכים ואת מטרת הדיאלוג מול עמיתים מהצוות החינוכי. הסדנא מחדדת את החשיבות בדיאלוג שמקדם העצמה לצד דיאלוג שמקדם לכידות.

הולכים אל הלא נודע

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:02)
סדנא זו מציפה את הקשיים והתחושות שיש לחניכים לקראת סיום תקופת התחנכותם: פחד להישאר לבד, חשש מהלא נודע ותחושת המחסור בכלים. מתוך היכרות עם קשיים אלו, נחדד ונפרוט את משימתנו בהכנת החניכים לקראת המעברים שנכונו להם בחיים.

להגיע לכל חניך

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:52)
באמצעות תרגילי ODT חוויתיים נדגיש את האחריות שיש לנו להגיע לכל חניך וחניך בבחינת 'לא מוותרים עליך ולא מוותרים לך' וכן נחדד את החשיבות בלכידות ובסנכרון בין אנשי הצוות להצלחת המשימה החינוכית.

מרימים דגל קהילתי

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:57)
סדנא זו תדגים כיצד עיסוק בתוכן מרכזי יכול ללכד קהילה ולמנף אותה לכדי קהילה של משמעות שמשפיעה החוצה ומייצרת גאוות יחידה לחבריה.

משחק קלפים - השתייכות והשתלבות

מכון חינוך 'דרך כפר' (עיבוד משחק קיים) (09/04/2013 | 22:01)
משחק קלפים חוויתי ומצחיק הממחיש מציאות בה קודים תרבותיים/חברתיים פוגשים באים במפגש עם קודים אחרים: המחשת חווייתו של היחיד שנקלט בתוך קבוצה חברתית/תרבותית חדשה ובחינת הרגישות והמודעות הנדרשת מסביבתו.

סימולציה לקראת יום קשר משפחתי

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 22:06)
הזמנת משפחות החניכים לימי הורים מעלה לא-פעם אתגרים וסוגיות חינוכיות. סדנא זו מבוססת על סימולציות (משחקי תפקיד) ומעלה לדיון את ההתמודדות עם הורים שאינם מעוניים/יכולים להגיע למפגש, ועוד.

זה היה ביתי

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 22:13)
בסדנא זו, דרך התנסות בציור נוף ילדות, נדגיש את ייחודיות העבר האישי, אשר מחייבת אותנו לרגישות רבה, לכבוד וענווה בבואנו להיפגש עם עולמו ועברו של אדם – חבר, חניך, אחר. מפגש לומד, שבא מתוך פתיחות ולא מתוך בעלות ופטרונות.

קהילה בעדשת המצלמה

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 22:18)
סדנת צילום ברחבי הקהילה שמזמנת למחנכים להתבונן שוב על הנוף היומיומי שלהם ב'עיניים חינוכיות' ולבדוק האם ועד כמה התכנים והערכים שחשובים להם באים לידי ביטוי במבנים ובעיצוב הפיזי של קהילת החינוך. (הסדנא מחדדת את עקרונות הליבה של 'ארץ')

הזמן וההזדמנות - החודש הזה לכם

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 13:34)
בית מדרש זה דן במשמעות שהאדם מעניק לזמן. דרך לימוד על קידוש החודש (הנתון בידי האדם) - נעבור לדון בהתאמת לוח השנה למציאות היומיומית. נחדד את ההזדמנות שיש בלוח השנה כמשאב חינוכי משמעותי. כיצד מחברים את בני הנוער לחגים? כיצד מחזקים את הזהות היהודית/ישראלית של החניכים ולחברם למסורתם ולעוגנים בעברם? איזה ערכים נוספים ניתן להנחיל דרך החגים ועוד...

הצבת גבולות וקבלה ללא תנאי

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:07)
בתפיסת "דרך כפר" 'גבולות' ו'קבלה ללא תנאי' הינם שני מושגי מפתח במעגל "תיקון הלב". על אף העובדה שיש לעתים התנגשות בין המושגים, הרי שיש לפעול להגשמתם במקביל. במהלך הסדנא, המחנכים יזהו באיזו מהדרכים (קבלה או גבולות) הם עושים יותר שימוש בקשר שלהם מול החניכים ביומיום, וכן יתנסו בחשיבה יישומית בנושא. המפגש יהווה מקום להצפת קשיים והתלבטויות בנושא.

לומדים להצליח

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:29)
סדנא זו נועדה לצוות החינוך הלא-פורמלי בכדי לעודדו לבחון האם הוא בכלל מאמין בחשיבות ההצלחה הלימודית (או שאולי ניתן להסתפק בפיתוח ערכי-חברתי בלבד) וחשוב מכך – לבחון מה מקומו ותפקידו בכל הקשור להצלחות לימודיות (או שמא זה מתפקידו של המורה).

מארג תרבויות

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:38)
סדנא זו מציפה את המתח בין העצמת העבר (והתרבות) השונה של פרטים מול הצורך ביצירת חברה אחת בעלת מטרה משותפת. (העצמת השונות או הגברת הזהות?)

שותפות חניכים

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:53)
הנחת יסוד (שיש תמיד לבסס ולתזכר): החניך זקוק לחוויות הצלחה משמעותיות על מנת לצמוח לאדם בעל חוסן רגשי וחינוך ערכי. מתוך כך, נגזרת משימתו של המחנך - לאתר הזדמנויות רבות ככל האפשר להקניית ערכים ולהעצמת החניך. מעורבות חניכים ככלי משמעותי להעצמה ולהקניית ערכים, ועל כן בבחירה של חניכים/משימות שמאפשרות מעורבות – המניע צריך להיות חיפוש אחר הזדמנות להעצמה. מעורבות חניכים, המתקיימת דרך דיאלוג, מייצרת תחושת שייכות לקהילת החינוך.

תיבת הדואר

(16/04/2013 | 18:53)

דיאלוג חינוכי בסביבה רב תרבותית

מכון חינוך דרך כפר (19/05/2013 | 23:44)
דף לימוד זה פותח בשל העובדה שקהילות רבות מתמודדות עם חניכים מתרבויות שונות וזהויות מגוונות ומחנכים רבים אינם יודעים לישב את הדיסוננס שבין חינוך וטיפוח זהות קולקטיבית אחידה לבין מתן אפשרות לכל אחד לבטא ולהתחבר לתרבות המשפחתית שממנה הגיע. פעמים רבות הדיון על דיסוננס זה מוכוון לגיבוש נהלים והמחנכים מגלגלים את הסוגיה לפתחה של ההנהלה (לדוג': "שההנהלה תקבע אם משחררים את החניכים לסילבסטר או לא"; וכיו"ב), אך מטרת דף לימוד זה היא דווקא לשוחח על האינטראקציה והדיאלוג שבין המחנך לחניך בהיבטים של קשר אישי ולאו דווקא מדיניות קהילתית. דף הלימוד מזמן את המחנך לחשיבה מקדימה – דיאלוג פנימי שלו עם עצמו לקראת שיחה עם חניך המבקש לבטא את תרבותו.

הולכים בדרך - על יעוד ועל דרך

מכון חינוך דרך כפר (19/05/2013 | 23:49)
בית מדרש המאפשר דיון והתבוננות מחודשת על הצבת מטרות בתהליכים חינוכיים

הישן והחדש בבית המדרש

מכון חינוך דרך כפר (19/05/2013 | 23:50)
דף לימוד זה מזמן דיון על המתח והיחס בין "התחדשות" לבין שמירה על המסורת ועל אבני יסוד שנחקקו בעבר. קהילות חינוך רבות מתמודדות עם שינויים פרסונאליים (חילופי מנהלים וכיו"ב) או עם תמורות משמעותיות לאורך חיי הקהילה (שינוי חזון/שינוי פורמט עבודה/וכיו"ב). לא פעם עולים מתחים סביב הצורך בהתחדשות. ישנם קולות שקוראים לדבוק במסורת ובמורשת המקום וישנם קולות הקוראים להתחדשות והתפתחות טבעית. דף לימוד זה מתאים לצוות הנהלה העומד בראש קהילה הניצבת בפרשת דרכים או קהילה בה מתקיים הפולמוס של חדש מול ישן. דף הלימוד נועד לזמן שיח בית מדרשי, דווקא בסוגיה כה רגישה, בבחינת 'מחלוקת לשם שמים'.

יסודות לתקנות הקהילה

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:19)
תפיסת 'דרך כפר' מכוונת לכך שמוסדות החינוך יהפכו לקהילות של משמעות עבור החניכים – משמע זירה מרכזית ונקודת התייחסות משמעותית בעיצוב זהותם של החניכים. הנגזרות מכך הן כמובן חיזוק תחושת השייכות, הלכידות וגאוות היחידה. לצד אלה, יש גם מקום להפיכת קהילת החינוך למעין מגדלור – כך שהחניכים ירגישו כשותפים לארגון שעושה גם למען אחרים. בית מדרש זה מאפשר דיון לגבי המושג קהילה והמינון בין התכוונות פנימה לבין התכוונות החוצה. (האם קהילה צריכה בעיקר להתמקד בחברי הקהילה ובפעילותה הפנימית, או שמא עצם ההתאגדות שלה לקהילה חייבת להשפיע החוצה).

לוחות הברית - אז והיום

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:29)
כמחנכים, פעמים קורה שאנחנו נתקלים באירועי משמעת בהן אנו מרגישים שהחניכים 'עברו כל גבול ושברו את הכלים', שהם עברו על ה"אני מאמין" הכי בסיסי שלנו כאנשים. בית מדרש זה מספר את סיפור לוחות הברית – הלוחות שהתרסקו ממש מס' ימים לאחר שהם הועברו בטקס מרשים וחד-פעמי באנושות. בהשוואה ובהשאלה להיום – אנו בעצם פוגשים לא פעם את המציאות בה עקרונות היסוד מתנפצים ומוטלים בספק. כותרות עיתון ופולמוסים חברתיים המעידים כי 'לוחות הברית' נשברים כמעט מידי יום. דף לימוד זה מאפשר דיון ב"לוחות הברית" – אז והיום. בית מדרש זה דן ביכולת ובחשיבות של יצירת "אמנת ערכים" שתהיה מקובלת ותקפה גם בימינו אנו.

בא חבקוק והעמידן על אחת

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:37)
בית המדרש מורכב ממקטעים קצרים מתוך מהלך ארוך שפותח בתוך מסכת מכות שכל כולו עוסק בשאלה "מיהו האדם אשר ישכון בבית ה'" – כלומר מהם הערכים העיקריים שהכי חשוב שיהיו לאדם? לשאלה זו מן הסתם יש תשובות רבות ומגוונות, שקשורות למקום, לתרבות ולחינוך שקיבל המנסה להשיב לשאלה. אנחנו ננסה להתחקות אחר המקורות השונים תוך בחינת ערכי הליבה של הקהילה החינוכית

תכנית עוגן

כפר הנוער הציוני נוה הדסה (23/06/2013 | 06:34)
בכל שנה מגיעים חניכים חדשים לקהילת החינוך ומתמודדים עם הקשיים בהצטרפות למסגרת. איך אפשר לעזור להם להסתגל ולהשתייך לקהילת החינוך?

ביקור בית

מכון חינוך דרך כפר, כפר הנוער הציוני נוה הדסה, ביה"ס ברנקו וייס תחכמוני חדרה (23/06/2013 | 07:31)
ביקור בבית החניך הוא הזדמנות עבורנו למישור חדש של היכרות ולחיזוק השותפות עם ההורים. זוהי הזדמנות מועילה ומעצימה לשני הצדדים, אך רק במידה והביקור מתקיים ברגישות, בתבונה ובהסכמה. איך אפשר ליצור ביקור כזה?

מרכז גישור

כפר הנוער אלוני יצחק (23/06/2013 | 08:23)
מרכז הגישור שקם בקהילת החינוך הוא כלי לפתרון בעיות ומאפשר פיתוח מנהיגות והעצמה אישית וכך משלב בתוכו התפתחות אישית ותרומה חברתית. מדי יום מהווים המגשרים הצעירים כתובת לפתרון סכסוכים עבור חניכי הכפר ואף עבור אנשי הצוות. כמו כן, המגשרים מטמיעים את השפה הגישורית בכפר כולו ואחראים על הנחלת תרבות של הדברות וצמצום האלימות. איך מקימים מרכז גישור בקהילת החינוך שלכם?

התארגנות למסע אתגר

דרך כפר (08/01/2014 | 14:01)
התוכנית מציעה תכנים לפיתוח מסע אתגר וטבלאות לניהול הצד הלוגיסטי של המסע/ מצורף קובץ word המאפשר התאמה לפי הקהילה.

פרויקט מקושרים

ימין אורד (09/06/2014 | 10:04)
תוכנית לשמירת קשר עם חניכים בוגרי י"ב. כל בוגר בוחר איש צוות שיהיה איתו בקשר לקראת ובמהלך היציאה מהכפר.

על פאות השדה בתפיסת חינוך "דרך-כפר"

יוזמות חינוך "דרך-כפר ומט"ח (10/08/2014 | 01:02)
בשיחה עם אנשי "קידום נוער" מסביר דותן לוי, ראש מכון החינוך "דרך-כפר" על פאות השדה (מזעור מאפיינים מסודיים, דיאלוג אני שבאחר, קהילה של משמעות וייצוגי שלמות הורית) בתפיסת החינוך "דרך כפר".

תיקון הלב בתיכון ההזדמנות האחרונה

בן שני (10/08/2014 | 01:54)
"אני לוקח אותם למדבר כי אני יודע ששם הרעש יצא החוצה. שם הילד יתגלה לך באמת. זה מקומות שבעיני איש חינוך חייב לקחת סיכון. אם אתה רוצה להצליח איתם באמת אז תיקח סיכון. תיקח אותו לסיטואציה לא מוכרת. כשהוא עושה רעש - תגיב אליו בשקט"

תעביר את זה הלאה - עולם מושלם

תסריט: קתרין ריאן הייד ליזלי דיקסון. בימוי: מימי לדר (14/09/2014 | 16:20)
קטע מתוך הסרט "תעביר את זה הלאה" מבוסס על הספר המצליח של קתרין ריאן הייד. הסרט יצא בשנת 2000 ומעורר השראה לפעול לתיקון עולם.

פעילויות קבוצתיות ושיעורי חינוך בדרך כפר

סטודנטים ממסלול M.Teach תואר שני בהוראה בסמינר הקיבוצים. (10/12/2014 | 13:21)
כמעט כל אחד ממרכיבי תפיסת החינוך יכול להיות נושא בפני עצמו ולהוות בסיס והשראה לפעילות ערב או לשיעור חינוך. ההצעות שלפניכם מדגימות כיצד ניתן להיעזר במרכיבי תפיסת 'דרך כפר' בשיעורי מחנך ופעילויות הדרכה כמפת דרכים במסע חינוכי משמעותי.

המורה שלך זה אני

צוות ברנקו וייס תחכמוני חדרה (19/01/2015 | 15:14)
לוח קיר קבוע בבית הספר באמצעותו יזכו התלמידים והצוות להכיר כל פעם איש צוות אחר, מזוויות שלא באות לביטוי בדרך כלל ("מחנך תלת מימד"). זאת במטרה לקרב בין החניכים לצוות, ע"י מתן במה להיכרות מעמיקה יותר מהרגילה בכיתות ויצירת הזדמנות לשיח מגוון.

אומנות ככלי חינוכי

מרכז חינוך אורט בית שאן (19/01/2015 | 15:22)
התוכנית מבוססת על ההבנה כי חשיפה לתרבות ישראלית תאפשר העלאת הערך העצמי של התלמיד. התוכנית מעודדת חווית צפייה חיובית של התלמיד במופעי במה איכותיים בתיאטרון לאומי "הבימה" ובתיאטרון הנחשב "הקאמרי" ובהצגות ייחודיות נוספות. לתלמידי ביה"ס תינתן הזדמנות לצפות במופעי-תרבות, אשר על פי רוב אינם זמינים עבורם בסביבה הקרובה.

דילמות על המפה

מכון חינוך דרך כפר (19/01/2015 | 23:52)
פעילות הכנה לצוות החינוכי, לקראת מסע או טיול עם התלמידים/החניכים. הפעילות מהווה טריגר לדיון וגיבוש עמדות חינוכית לקראת טיול/מסע בקהילות החינוך.

תיקון עולם בדרך כפר

מכון חינוך דרך כפר (16/02/2015 | 23:54)
איך לצאת לתיקון עולם? עם מי וכמה פעמים בשנה? כיצד להתכונן לפעילות וכיצד לסכם ולתווך אותה?

תרבות ישראלית רבת פנים בהדלקת נרות חנוכה

מרחביה - כפר הנוער ימין אורד (17/02/2015 | 00:32)
טקס הדלקת חנוכה בקהילת החינוך הוא הזדמנות נוספת לתרבות ישראלית רבת פנים. במסמך שלפניכם מצורפת ברכה באמהרית וברוסית שחולקה לחניכים/תלמידים בטקס הדלקת הנרות ולקראת החזרה הביתה לחופשת החנוכה.

חנוכיה ישראלית רבת פנים במשכן הנשיא אובמה

כפר הנוער ימין אורד (17/02/2015 | 00:45)
החנוכיה שיצרו חניכי כפר הנוער ימין אורד הודלקה בחנוכה תשע"ה במשכן נשיא ארה"ב. הנשיא אובמה התייחס בדבריו לכפר הנוער באמרו: "כפר אחד, אדם אחד, יכולים לשנות גורלות של רבים". החנוכיה, העשויה עץ, מתכת וחימר, מייצגת את התרבויות השונות בחברה הישראלית.

אנחנו העם היהודי

(02/04/2015 | 17:46)

ליל הסדר עם חניכים

מרחביה כפר הנוער ימין אורד (02/04/2015 | 18:13)
מגוון פעילויות לליל הסדר שנערך עם חניכים. בפיתוח מרחביה ימין אורד 2015 (שלומית קליין)

מצגת חזון ויעוד

חיים רובוביץ (22/10/2015 | 16:16)
מצגת המגדירה עקרונות ארגוניים לניסוח חזון, יעוד ומטרות. מתאים כלימוד לקראת כתיבת חזון

אחריות חניכים כחברי קהילה

מכון חינוך דרך כפר (08/11/2015 | 15:22)
דף הלימוד דן בסוגיית לקיחת אחריות של חניכים/תלמידים בשני מובנים. האחד, למידת לקיחת אחריות של חניכים לא רק כהכנתם לחיים אלא בעיקר, כאפשרות להרגיש חברי קהילה בעלי ערך ומשמעות במסגרות חייהם. האחר, בירור פנימי של המחנך באיזו מידה הוא מעודד ומייצר עבור החניך/תלמיד מרחבי התנסות אמיתיים במנהיגות ולקיחת אחריות, והיכן ניתן להרחיב מרחבים אלו.

המבדיל בין חופש לחול

מכון חינוך דרך כפר (10/11/2015 | 13:05)
דף המקורות דן בסוגיית מקומה של חופשת הקיץ כחלק מהתהליך החינוכי ומביא לשיח עמוק בשאלת מקומם ותפקידם של המחנכים בהכנת החניכים/תלמידים לחופשת הקיץ ובמהלכה.

דרך המסע

מכון חינוך דרך כפר (11/11/2015 | 19:56)
דף הלימוד מביא לדיון את נושא המסע שעובר אדם בחייו ושם דגש על הדרך והתהליך שבמסע אשר יכולים להוות הזדמנות נפלאה למסע פנימי עמוק וחשוב. כמו כן, נבחן תפקידו של המחנך במסעו של החניך/ תלמיד ויכולתו לכוון אל השבילים הנכונים תוך כדי הדרך.

כי כבד ממך הדבר

מכון חינוך דרך כפר (12/11/2015 | 09:23)
דרך כפר מאמינה כי אחד מתפקידי הצוות המחנך בקהילה החינוכית הוא להוות ייצוג שלמות הורית מול החניכים/תלמידים. דף המקורות פותח לבירור את השאלה האם גם על צוות ההנהלה להוות מעין מודל שכזה לצוות וכתוצאה מכך, להאציל סמכויות ו"לגדל" את הצוות כאנשי מקצוע בעלי אחריות וסמכות.

מנהיגות

אתר youtube.com (12/11/2015 | 14:33)
בכל חניך יש את היכולת להיות מנהיג ולהוביל בתחומים מסויימים.

זמן והזדמנות- חג הסיגד

מכון חינוך דרך כפר (15/11/2015 | 15:36)
הסדנא מזמנת את המחנך "לנצל" את התאריך השנתי של חג הסיגד בלוח השנה על מנת לייצר שיח על חג הסיגד והעדה האתיופית.

אנשי משק ומנהלה בחינוך

מכון חינוך דרך כפר (15/11/2015 | 20:31)
תפיסת חינוך דרך כפר מתייחסת לכל אדם מבוגר בקהילה החינוכית כמחנך. בכלל זה נכללים אנשי המנהלה והמשק אשר יכולים ואף מהווים דמויות להזדהות וחיקוי עבור החניכים/תלמידים. שילוב אנשי המנהלה והמשק בעשייה החינוכית תתרום ותמקסם את המשאבים הקיימים בקהילה לטובת פעולות חינוכיות.

חג הסיגד

מכון חינוך דרך כפר (16/11/2015 | 20:56)
חג הסיגד הינו הזדמנות עבור המחנך והחניכים/תלמידים לפתח שיח אודות העדה האתיופית בכלל וחג הסיגד בפרט. שיח זה יאפשר מחד, לקהילה החינוכית להיחשף לעדה האתיופית, תרבותה ומסורתה ומאידך, לתחושת העצמה ושייכות של חניכים יוצאי העדה אתיופית.

סינרגיה

Walk off the Earth (18/11/2015 | 11:43)
הסרטון מציג ביצוע שיר של כמה זמרים יחדיו ומראה את כוחו של שיתוף הפעולה אשר יוצר סינרגיה מושלמת.

אחריות קהילתית - חוק השומרוני הטוב -לא תעמוד על דם רעך

סיינפלד, סדרה (18/11/2015 | 11:50)
כיצד אנו מתנהלים כאשר עוולה חברתית מתרחשת מול עיניינו?

עזרה לאחר באמצעות שיתוף פעולה

לא ידוע (18/11/2015 | 11:59)
כוחו של שיתוף הפעולה בסיוע לאחר הנמצא בצרה.

משל האסימונים

לא ידוע (18/11/2015 | 12:20)
כיצד מתווכים חוויות הצלחה לתלמיד/ חניך ובכך מעצימים תחושת הערכה עצמית וביטחון?

כוחו של פרגון

המשרד להגנת הסביבה (18/11/2015 | 12:33)
הסרטון מציג את כוחו ועוצמתו של הפרגון לתלמיד/ חניך על מעשה טוב שעשה.

רב תרבותיות

מכון חינוך דרך כפר (25/11/2015 | 12:29)
דף המקורות דן בשאלת מקומם של התרבויות השונות הקיימות בקהילה החינוכית. מה יחסו של המחנך אליהן? מה יחס התלמיד/ חניך כלפי תרבותו וכלפי התרבויות השונות? כיצד יש לקיים קהילה רבת תרבויות?

שבת משפחות בקהילה החינוכית

מכון חינוך דרך כפר (25/11/2015 | 14:50)
מזה מספר עשורים עולה המודעות בקרב אנשי החינוך בחשיבות שימור המשפחה, שיקומה, וחיזוק קשרי המשפחה של החניכים בקהילות החינוכיות. הקהילה החינוכית צריכה להידרש למשימה זו ולחזק את הקשר של החניך/ תלמיד עם משפחתו. אחת הדרכים לעשות זאת, המוצעת בתכנית זו, היא לקיים שבת משפחות בקהילה החינוכית באמצעותה ניתן יהיה לצמצם את הפער הקיים בין החניך למשפחתו ולחזק את הקשר בין החניך למשפחתו ובין המשפחה לקהילה החינוכית.

ביקורי בית

מכון חינוך דרך כפר (29/11/2015 | 12:24)
ביקור בית בבית החניך/ תלמיד הינו הזדמנות עבור המחנך לפתח מישור היכרות נוסף עם החניך ולהעמיק את הקשר עימו ועם משפחתו.

משמעות ביקורי בית

מכון חינוך דרך כפר (01/12/2015 | 11:58)
הסדנא מזמינה את המחנך להעמיק בחשיבות ותרומת קיום ביקורי בית בבית החניך/תלמיד. ומציעה כלים מעשיים להתכונן ולהתמודד עם ביקורי הבית מול החניך ומול משפחתו.

מסע אל הטוב

כפר הנוער מנוף (13/12/2015 | 10:36)
על פי תפיסת "דרך כפר" ערך הנתינה והמעורבות חיוניים לגדילתו של אדם שלם. הרעיון המרכזי של תיקון עולם כרוך במעבר של האדם הצעיר ממעמד של מקבל למעמד של נותן, מעבר משורד למנהיג. שני ערכים מרכזיים באים לידי ביטוי בהשקפת הכפר על תיקון עולם, הנתינה האקטיבית והמאמץ של היחיד לחרוג מעולמו שלו לעולמות אחרים.

מובילי דרך - סיירת תיקון עולם בבית הבוגר

פנימיית בית הבוגר (17/05/2016 | 18:47)
איך להעביר חניכים ממצב של דאגה לעצמי למודעות חברתית? מתודעה של שורד לתודעה של מנהיג? איך לעודד אותם להיות שגרירים חיוביים ומובילי דרך של קהילת החינוך? בבית הבוגר פיצחו את הדרך בעזרת תוכנית "מובילי דרך"! הכנסו וקראו בתוכנית המפורטת

בראש צעיר - מעגלי שיח למכינות קד"צ

מכינה ישראלית - מכינה קד"צ (18/05/2016 | 11:01)
מעוניינים לפתח אצל חניכים/חניכות יכולת לנהל דיונים חברתיים-פוליטיים? רוצים לפתח בהם מיומניות לעמידה מול קהל? תכנית 'בראש צעיר – מעגלי שיח למכינות קד"צ בצפון מציעה לכם רעיון לפיתוח יכולות אלו. חניכות מכינה ישראלית, מכינת קד"צ לבנות משתתפות ומנחות בתוכנית זו ומעידות על תהליך של גיבוש וניסוח עמדות אישיות ושיפור ניכר בתעוזה וביכולתן לעמוד מול קהל. מעוניינים לקרוא? עוד הכנסו לתוכנית המפורטת.

גינון בין דורי - מח"ט עכו

אורט טכנולוגי עכו (18/05/2016 | 11:24)
התכנית שפותחה במח"ט עכו כוללת מפגשים שבועיים בין התלמידים לזקנים מהעיר, בהם מקימים יחד גינת ירקות ותבלינים ועובדים בה. במפגשים בין בני הנוער והקשישים נרקמים יחסים של היכרות, עזרה הדדית, שיתוף ולימוד מפרה. כל זאת תוך עבודה משותפת בגינת בית הספר- שתילה, זריעה וטיפול בצמחים. התלמידים משתפים את הזקנים בעולמם והקשישים מביאים מניסיונם ועולמם. תוך כדי סיפורים על המסורת והמורשת, שבני הדור הצעיר לא תמיד מכירים.

שבת משפחות בכפר - כפר הנוער הדסה נעורים

כפר הנוער הדסה נעורים (18/05/2016 | 13:56)
התוכנית מבוססת על ההבנה שככל שהקשר בין סביבת החינוך למשפחתו של החניך יהיה משמעותי יותר, כך יחושו החניכים שייכים למסגרת וירצו לקחת בה חלק ולהצליח. כיצד ניתן לעודד מעורבות ולהעמיק את ההכרות והשותפות בין קהילת החינוך, החניך ומשפחתו? מזומנים לעיין בתוכני - "שבת-משפחות בכפר" שפותחה בכפר הנוער הדסה נעורים!

לאורך כל הדרך - סרטון: "בוגרים כמקור השראה" אורט אדיבי אשקלון

אורט אדיבי אשקלון (18/05/2016 | 14:14)
סרטון המתאר הצלחות של בוגרים ומספר על תהליכים משמעותיים שעברו בבית הספר בדרך להצלחה והשתלבות משמעותית בתעשייה. הסרטון מציב את בוגרי בית הספר כמודלים להצלחה וסכמה ציפייתית עבור התלמידים ושולח עוגנים בעתיד, ובנוסף, מחזק את תחושת השייכות וגאוות היחידה כבית הספר מלווה בוגרים שהוא קהילה של משמעות

לאורך כל הדרך תוכנית חינוך: "בוגרים כמקור השראה" - אורט אדיבי אשקלון

אורט אדיבי אשקלון (18/05/2016 | 14:17)
עריכת סרטון העוקב אחר בוגרי- ביה"ס ומתאר תהליכים משמעותיים שעברו בבית הספר בדרך להצלחה והשתלבות משמעותית בתעשייה. הסרטון מציב את בוגרי בית הספר כמודלים להצלחה וסכמה ציפייתית עבור התלמידים ומחזק את מרכיב עוגנים בעתיד. בנוסף התוכנית מחזקת את תחושת השייכות וגאוות היחידה כבית הספר ומאפשרת ליווי בוגרים רב כיווני.

תוכנית חינוך - ימי הולדת ותלושי שי חגיגיים בעמל אשדוד

עמל אשדוד (22/05/2016 | 13:18)
רוצים להגביר את תחושת השייכות והקשר בסביבת החינוך? מעוניינים שכל תלמיד ואיש צוות ירגישו שחושבים עליהם ושמחים שהם חלק מקהילת החינוך? יום הולדת זו הזדמנות מצויינת לחיזוק קשרים באופן בלתי פורמלי ומעורר תחושת משמעות ושייכות. קראו איך חוגגים ימי הולדת בקהילת החינוך של עמל אשדוד!

הביתה הלוך חזור- בין הבית לקהילת החינוך

מכון דרך כפר (09/05/2017 | 12:23)
המסרים, הערכים והתרבות של הקהילה ושל בית החניכים יכולים להיות מאוד שונים. כיצד הופכים את המתח בין שניהם למפגש המצמיח את החניכ/ה ואת הקהילה כולה.

מיפוי שקופים

מכון חינוך יוזמות דרך כפר (11/06/2017 | 15:09)
בשגרת יום שכוללת בתוכה אירועים והתמודדות עם חניכים שיודעים למשוך את תשומת הלב שלנו בכל מיני דרכים אנחנו עלולים לפספס חניכים אחרים. במערך זה ננסה לאתר חניכים "שקופים" ונתרגל דרכים לחיזוק הקשר עימם.

רשת ההצלחה- מובילי דרך

שחר אופז- מכינת אחד משלנו (08/08/2017 | 10:12)
רשת ההצלחה היא תוכנית של רשת מתנדבים במכינה שמטרתה להרחיב את מעגל ההשפעה של צוות המכינה וליצור חיבור בין הקהילה לבין חניכי ובוגרי המכינה. הרשת תענה על חזון המכינה לצמצום פערים בחברה ע"י המפגש בין המתנדבים לחניכים שיהוו תרומה משמעותית לשני הצדדים. התוכנית תיתן מענה למרבית היעדים של המכינה ובכל שלבי חיי המכיניסט - משלב הגיוס לשלב החיים במכינה ותמשיך לשלב בוגרי המכינה. הרשת תהווה מקור כוח מרכזי בהפעלת המכינה במגוון תחומים- כלכליים, תוכניים, רגשיים, קהילתיים ועוד.

מרוץ נווה הדסה- מובילי דרך

שרון מייזלס-נווה הדסה (08/08/2017 | 10:14)
הפרויקט הוא מרוץ של מועצה אזורית חוף השרון וכפר הנוער נווה הדסה. המרוץ ייקרא "מרוץ חוף השרון נווה-הדסה".הייחוד של המרוץ שהוא יתחיל ויסתיים בנווה הדסה בהפנינג גדול עם דוכני אוכל, ביגוד, הופעות וכך למעשה תושבי המועצה ייחשפו ,חלקם לראשונה, לכפר ויחוו אותו בעוצמתו ובגדולתו. מפגש זה יתרום למיתוג של הכפר, להכרות עם תושבי המועצה ולחיזוק הקשר עם המועצה. נדבך נוסף לא פחות חשוב הוא שצוות וחניכי הכפר הם אלו שיעבדו במרוץ, יארגנו אותו ויסייעו להוצאתו לפועל וכן ייקחו בו חלק פעיל בריצה מה שכמובן יעצים אותם, יחבר אותם לתושבי המועצה ויקנה תחושת שייכות לחלק מקהילה רחבה וגדולה.

קלסר הזמן וההזדמנות

מכון חינוך דרך כפר (09/11/2017 | 12:20)
בקלסר תוכלו למצוא מגוון הזדמנויות חינוכיות והצעות פעילות למועדים בלוח השנה העברי, המוסלמי, הדרוזי והנוצרי.

כנס בוגרים 70 שנה לנווה עמיאל

נווה עמיאל (04/12/2017 | 11:59)
תוכנית שנכתבה לארגון כנס ה70 שנה לכפר הנוער נווה עמיאל

שמירה על קשר-אורט מח"ט בית שאן

אורט מח"ט בית שאן (04/12/2017 | 12:00)
השתתפות בטקסי סועודיום טירונות/מסע כומתה של בוגרי בית פר- הכנות, טיפים

לוח קיר בוגרים - ימין אורד

ימין אורד (04/12/2017 | 12:02)
לוח מודעות כמייצג סיפורים מעוררי עניין של הבוגרים- רעיונות, טיפים ותמונות

פאנל בוגרות- חניכות- מכינה ישראלית

מכינה ישראלית לבנות (04/12/2017 | 12:04)
מפגש בין בוגרות המכינה לחניכות בהווה על נושאים כמו צבא, קריירה, זוגיות ומשפחה

מעגלי שיח גיל ההתבגרות הורים חניכים ומחנכים

כפר הנוער ימין אורד (27/12/2017 | 15:36)
בחנוכה יצאנו ככפר שלם למיזם ימין אור. כחלק מהמיזם הפקנו מעגלי שיח משותפים של הורים, מתבגרים ומחנכים באחת השכונות של החניכים. הערה: חשוב להתאים את התמונות למגוון תרבויות המוצא של השותפים בפעילות. בקבצים המצורפים תמצאו הצעת פעילות למעגלי השיח ותמונות כטריגר לפעילות.

שותפות, אחריות משותפת ושייכות

מכון חינוך דרך כפר (24/07/2018 | 15:11)
מעוניינים לבחון את מידת השותפות, הבחירה והשייכות של הצוות? לחשוב ולהבין את רבדי השייכות השונים המרכיבים את השותפות? לפניכם בית מדרש שמאפשר להרחיב את השותפות והאחריות סביב ייעוד ושאיפות משותפים.

משחק כדורים בבקשה תודה

מכון חינוך דרך כפר (19/08/2018 | 11:21)
משחק כדורים כטריגר לדיון על תקשורת בין צוותית בתקופות עומס. דגשים: *פנייה מנומסת, *ראיית האחר, *קשר עין, *העברת משימה באופן מסודר *שמירה על תחושת משמעות של השותפים גם בשגרה ובתקופה של עומס משימות.

אמנת א"ב בחינוך - אמון וביטחון! 🤝 לפעוטונים, מעונות, משפחתונים וגני ילדים 🤝 א"ב - אמון וביטחון זה א"ב בחינוך.

מכון חינוך דרך כפר (21/08/2018 | 09:36)
עוד מעט תחל שנת הלימודים גם בפעוטונים ובגני הילדים. טכנאים חרוצים עסוקים ברישות המעונות והגנים במצלמות. המוות של יסמין הפעוטה זעזע את כולנו. מתוך כאב וחשש לשלומם של פעוטות נוספים נוצר שיח כואב המלווה בחשדנות כלפי סייעות, גננות ומטפלות. אנו מבקשים לשנות את השיח מ אשמה וחשדנות ל אמון ואחריות. כהורים אנו מפקידים בידיהן הנאמנות של המטפלות את היקר לנו מכל. טבעי שנחשוש ונדאג, אך לצד זה נשאל: האם רק פיקוח הוא הפתרון? האם מצלמות זה יתרון? זה מה שרצינו? האח הגדול במעון? אנו חייבים ביטחון. המצלמות מייצרות תחושה שילדנו בטוחים ומאידך החשדנות עשויה להטמיע בילדינו חרדות. מעבר לכל תמונה או צילום אנו צריכים לשוב לשיח של הכפר הקדום: דרוש כפר שלם לגדל ילד. דרוש אמון בעולם שעוטף ילדים. מבקשים להציע הצעה שעשויה להשיב\לאזן את השיח בין הורים לגננות מטפלות וסייעות. א"ב של אמנה א"ב - כי אהבה וביטחון של ילדים זה א' ב' אמנה – כתב התחייבות הדדי המחזק את האמון