• הכל

  • טקסט

  • דף לימוד

  • סדנא

  • תכנית חינוך

  • תמונה

  • אודיו

  • וידאו

חיפוש קטגוריה: מזעור מאפיינים מוסדיים

בין חזון למציאות בקהילה חינוכית

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 11:55)
דף הלימוד מביא לדיון את הזיקה שבין "חזון חינוכי" לבין יישומו בשטח. זהו אתגר מרכזי (ובמידה מסויימת אינסופי) לייצר חזון חינוכי שמיתרגם למציאות יומיומית. דף הלימוד מחדד את הנחיצות בחיבור לאידאה ומאפשר דיון כיצד מעגנים את 'רוח הדברים' בתוכניות העבודה הקהילתיות והפרטניות.

דרוש כפר שלם כדי לגדל ילד - המחנכים כחברי קהילה

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:35)
ב'דרך כפר' אנחנו מאמינים בכך שחניכים זקוקים לקהילה על-מנת לצמוח. קהילה אשר תאפשר להם עוגן להשתייכות וגאוות יחידה. אך מעבר לכך – כשאנחנו רוצים להצמיח אותם 'לראשי משפחה מתפקדים התורמים לקהילתם' – אנו בעצם מאמינים שהם צריכים לחוות חיי קהילה כבר בתקופת ההתבגרות שלהם, ועל כן קהילת החינוך היא בעצם מודל מוקטן לתרגול של חיי קהילה. בלימוד זו נברר בתרגיל קצר מי נחשב חבר קהילה ולאחר מכן נדון במשמעות בלהיות מחנך שהוא גם חבר קהילה? האם איך זה אמור להשליך על משימותיו היומיומית של המחנך?

מחנך לחיים

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:20)
בית המדרש סובב סביב תפיסת תפקידם של המבוגרים בקהילת חינוך (ובייחוד בכפרי נוער) אל מול הגדרת "יצוג אמין של שלמות הורית". הניסיון לייצר "סביבה שהיא הכי קרובה לבית" והגדרת עבודתו של המחנך כ"מייצג אמין של שלמות הורית" – הינו מאתגר ורווי מתחים וסתירות. בקהילות חינוך בהן החניכים מגיעים ממשפחות מוחלשות, נדרשים אנשי החינוך לייצג את המהות ההורית, להוות עבור החניכים דמויות 'עגולות' הממלאות את מכלול ההיבטים ההוריים, זאת מבלי לקחת את מקום ההורה הביולוגי. בית מדרש זה ידון ויבחן עד כמה המחנכים תופסים עצמם כדמויות מחנכות, גם מעבר לשעות המוגדרות בתפקיד. האם דוגמא אישית מתפרסת על כלל תחומי החיים או שמא מתוחמת רק למסגרת התפקיד? בית מדרש זה מזמין את צוותי ההנהלה לבחון עד כמה הדמויות המבוגרות בקהילה מהוות דמויות מחנכות גם מחוץ לכותלי הכיתה/המועדון. בית המדרש יכול להוות פתיחה מעניינת לשנת הלימודים – ליבון משותף של ההנהלה על "זהות המחנך" – וכיצד מכוונים את הצוות להיות דמויות תלת-מימדיות.

מי צריך למי - בין פרט לקהילה

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:36)
תפיסת "דרך כפר" מאמינה כי חניך זקוק לחוות חיי קהילה של משמעות על מנת שיוכל לגדול להיות אזרח מתפקד, ראש משפחה, התורם לסביבתו. דרך עיון בטקסטים, המשתתף יבחן את עמדתו מול תפיסה זו, וינסה להגדיר כיצד קהילת חינוך יכולה להוות עבור החניך 'קהילה של משמעות'.

שותפות חניכים בקבלת החלטות

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:48)
בית מדרש מבוסס כולו על הגיגים שכתב יאנוש קורצאק. הבית מדרש מעלה את השאלה 'כמה מקום אנחנו נותנים לשיתוף החניך בהחלטות חינוכיות', ובכלל עד כמה אנחנו חותרים למעורבות ולשותפות. הדיון יתייחס גם למקום שלנו כגוף מחנך ששם לעצמו מטרה להנחיל ערכים ודרך אל מול הערכים והדרך שהחניך בוחר לעצמו. בית המדרש מתאים מאד לבירור פרקטי סביב הקמת מועצת תלמידים או מנהיגות נוער

לחנך משמע לשייך

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:58)
בית המדרש דן באמירתו של ס. יזהר - "לחנך משמע לשייך". חניכים ואנשי צוות רבים אינם מרגישים תחושת שייכות מספקת לקהילת החינוך שלהם. נדמה, כי עפ"י ס. יזהר השייכות לא מתרחשת לבד ויש לפעול באופן חינוכי פעיל בכדי להקנות חוויה זו. בלימוד המשותף ננסה להבין מדוע היא כה חשובה ומשמעותית בתהליך החינוכי וננסה לבחון כיצד ניצן לייצרה הן עברו חניכים והן עבור אנשי הצוות.

קהילה בעדשת המצלמה

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 22:18)
סדנת צילום ברחבי הקהילה שמזמנת למחנכים להתבונן שוב על הנוף היומיומי שלהם ב'עיניים חינוכיות' ולבדוק האם ועד כמה התכנים והערכים שחשובים להם באים לידי ביטוי במבנים ובעיצוב הפיזי של קהילת החינוך. (הסדנא מחדדת את עקרונות הליבה של 'ארץ')

דף הבית שלי

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:58)
מחנכים רבים נוטים להשתמש במושג 'בית' כשהם מתארים את קהילת החינוך. ציטוטים כגון "זה ממש הבית השני של התלמידים שלנו..." או "למה אתה מלכלך את הכיתה, גם בבית שלך היית עושה ככה?!" מבטאים את הרצון כי החניכים יתפסו את המקום כביתם ויתנהלו בהתאם. על-כן סדנא זו באה להציב סימן שאלה ולאפשר בירור מהותי של המושג 'בית'. הסדנא מבוססת דווקא על התבוננות אישית-רגשית על הבית האישי של כל אחד מהמשתתפים. רק מתוך בירור שכזה – נוכל לצאת לבחינה של המשימה החינוכית. הסדנא מחדדת את מרכיב 'ארץ' בתפיסת 'דרך כפר' על שלושת מובניה: יצירת תחושת 'ביתיות'; מחויבות למוקפדות ולאסתטיקה; הטענת הסביבה הפיזית בתכנים וערכים המבטאים את המשימה החינוכית שלשמה התכנסנו.

"מזווית אחרת" - חניכים מצלמים

כפר הנוער תום (07/07/2013 | 11:06)
תחרות צילום שנוצרה מתוך הנחה שלחניכים שיקשטו את החדרים/הכיתות שלהם בתמונות שהם עצמם יצרו, יהיה קל יותר לשמור על סביבת החיים שלהם ולכבד אותה. איך גורמים להם לרצות להשתתף?

כוחה של אמפתיה

לא ידוע (03/02/2014 | 14:40)
סרטון קצר על חשיבות התמיכה וההשתתפות במצב של האחר גם אם אין לנו מילים או עצות. או במילים אחרות כוחה של אמפתיה...

ארץ - מחדשים פנימיה הכי קרוב לבית

רשת - בא לחדש לכם (08/04/2014 | 01:07)
בתוכנית ההומסטילינג, עונה שנייה פרק 1, נוסעים מושיק בלאמין ויעל בר זוהר לשפץ פנימיית בנות בבאר שבע.

על פאות השדה בתפיסת חינוך "דרך-כפר"

יוזמות חינוך "דרך-כפר ומט"ח (10/08/2014 | 01:02)
בשיחה עם אנשי "קידום נוער" מסביר דותן לוי, ראש מכון החינוך "דרך-כפר" על פאות השדה (מזעור מאפיינים מסודיים, דיאלוג אני שבאחר, קהילה של משמעות וייצוגי שלמות הורית) בתפיסת החינוך "דרך כפר".

פעילויות קבוצתיות ושיעורי חינוך בדרך כפר

סטודנטים ממסלול M.Teach תואר שני בהוראה בסמינר הקיבוצים. (10/12/2014 | 13:21)
כמעט כל אחד ממרכיבי תפיסת החינוך יכול להיות נושא בפני עצמו ולהוות בסיס והשראה לפעילות ערב או לשיעור חינוך. ההצעות שלפניכם מדגימות כיצד ניתן להיעזר במרכיבי תפיסת 'דרך כפר' בשיעורי מחנך ופעילויות הדרכה כמפת דרכים במסע חינוכי משמעותי.

לאן מכאן?

צוות חינוכי מח"ט עכו (19/01/2015 | 15:05)
מטרת התוכנית היא: חשיפה הדרגתית של כלל תלמידי בית הספר לאפשרויות תעסוקתיות / לימודיות עתידיות. התלמידים יבקרו במקומות שיכולים להוות עבורם 'הדבר הבא' על פי השלב הרלוונטי לגילם.

המורה שלך זה אני

צוות ברנקו וייס תחכמוני חדרה (19/01/2015 | 15:14)
לוח קיר קבוע בבית הספר באמצעותו יזכו התלמידים והצוות להכיר כל פעם איש צוות אחר, מזוויות שלא באות לביטוי בדרך כלל ("מחנך תלת מימד"). זאת במטרה לקרב בין החניכים לצוות, ע"י מתן במה להיכרות מעמיקה יותר מהרגילה בכיתות ויצירת הזדמנות לשיח מגוון.

ניהול עצמי

תומר אושרי - בי"ס סליסברג (20/01/2015 | 23:01)
מודל "הניהול העצמי" שלפניכם נוסח ע"י תומר אושרי, מנהל בי"ס סליסברג ולשעבר ראש מכינת הנגב. מודל "הניהול העצמי" משלב את התלמידים בהחלטות החשובות בבית הספר – לאן מטיילים? איך מקיימים אירועי תרבות? כיצד מציינים את מועדי השנה? וכדו'. המודל מכוון לדיאלוג בין אישי בסביבה דמוקרטית המהווה קרקע פורייה לבירור זהות אישית וקבוצתית במסע אישי רווי בחוויות ובבחירות הבונות את האדם.

מענה אנושי

(09/04/2015 | 00:59)

כי כבד ממך הדבר

מכון חינוך דרך כפר (12/11/2015 | 09:23)
דרך כפר מאמינה כי אחד מתפקידי הצוות המחנך בקהילה החינוכית הוא להוות ייצוג שלמות הורית מול החניכים/תלמידים. דף המקורות פותח לבירור את השאלה האם גם על צוות ההנהלה להוות מעין מודל שכזה לצוות וכתוצאה מכך, להאציל סמכויות ו"לגדל" את הצוות כאנשי מקצוע בעלי אחריות וסמכות.

בין תיקון לתקנון

מכון חינוך דרך כפר (12/11/2015 | 12:43)
דף המקורות דן במקומו של התקנון בשיח החינוכי וכיצד המחנך יכול לקדם בעזרתו שיח ושיפוט ערכי אצל חניכיו/ תלמידיו. הדיון אף יסייע לצוות החינוכי בגיבוש מתווה התקנון לקהילה החינוכית, טרם כתיבתו.

משמעות ביקורי בית

מכון חינוך דרך כפר (01/12/2015 | 11:58)
הסדנא מזמינה את המחנך להעמיק בחשיבות ותרומת קיום ביקורי בית בבית החניך/תלמיד. ומציעה כלים מעשיים להתכונן ולהתמודד עם ביקורי הבית מול החניך ומול משפחתו.

גינון בין דורי - מח"ט עכו

אורט טכנולוגי עכו (18/05/2016 | 11:24)
התכנית שפותחה במח"ט עכו כוללת מפגשים שבועיים בין התלמידים לזקנים מהעיר, בהם מקימים יחד גינת ירקות ותבלינים ועובדים בה. במפגשים בין בני הנוער והקשישים נרקמים יחסים של היכרות, עזרה הדדית, שיתוף ולימוד מפרה. כל זאת תוך עבודה משותפת בגינת בית הספר- שתילה, זריעה וטיפול בצמחים. התלמידים משתפים את הזקנים בעולמם והקשישים מביאים מניסיונם ועולמם. תוך כדי סיפורים על המסורת והמורשת, שבני הדור הצעיר לא תמיד מכירים.

מישיבת ציונים לישיבת חינוך משמעותית - ימין אורד

כפר הנוער ימין אורד (18/05/2016 | 12:13)
במשך שנים ישיבות הציונים התנהלו במתכונת הקלאסית בה המורים יושבים ביחד אחת לשנה, למשך שעה פחות או יותר, וצריכים לדבר על 30 תלמידים לפחות. הפורמט של ישיבות ציונים מהסוג הזה מעלה מגבלות טכניות ומהותיות. רוצים לקרוא איך איך התמודדו עם זה בימין אורד? "חנוך לנער על פי דרכו" תכנית של מבט אחר על ישיבות ציונים. לעיון הכנסו לתוכנית המפורטת

תוכנית חינוך - ימי הולדת ותלושי שי חגיגיים בעמל אשדוד

עמל אשדוד (22/05/2016 | 13:18)
רוצים להגביר את תחושת השייכות והקשר בסביבת החינוך? מעוניינים שכל תלמיד ואיש צוות ירגישו שחושבים עליהם ושמחים שהם חלק מקהילת החינוך? יום הולדת זו הזדמנות מצויינת לחיזוק קשרים באופן בלתי פורמלי ומעורר תחושת משמעות ושייכות. קראו איך חוגגים ימי הולדת בקהילת החינוך של עמל אשדוד!

החדר הביתי - אורט אדיבי אשקלון

אורט אדיבי אשקלון (07/06/2016 | 15:04)
איך ניתן לאפשר אוירה נעימה גם ברגעי משבר? הקמת החדר הביתי באורט אדיבי אשקלון עלתה מתוך רצון לאפשר לתלמיד בשעת סערת רגשות לשבת בחדר ברוגע, לשתות משהו חם ולשוחח עם איש מהצוות החינוכי. זה המקום להגיע אליו כשרוצים זמן לשיחה, או קצת להרגע. החדר נותן מענה גם לתלמידים שאיחרו או חזרו מאירוע משמעת ומאפשר להתחבר מחדש ולגייס כוחות. רוצים לקרוא עוד? לחצו על התוכנית המפורטת

קלפים לחנוכה משחק להעמקת ההכרות והקשר

הדס שיקלי (19/12/2016 | 17:17)
משחק קלפים לחנוכה שמאפשר להעמיק הכרות. ניתן לשחק בקבוצה וגם כטריגר לשיחה אישית.

מעגלי שיח גיל ההתבגרות הורים חניכים ומחנכים

כפר הנוער ימין אורד (27/12/2017 | 15:36)
בחנוכה יצאנו ככפר שלם למיזם ימין אור. כחלק מהמיזם הפקנו מעגלי שיח משותפים של הורים, מתבגרים ומחנכים באחת השכונות של החניכים. הערה: חשוב להתאים את התמונות למגוון תרבויות המוצא של השותפים בפעילות. בקבצים המצורפים תמצאו הצעת פעילות למעגלי השיח ותמונות כטריגר לפעילות.