חיפוש קטגוריה: עוגנים בעתיד
בית הספר במאה ה-21 ומקומו במרקם הכפרי
מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:17)
דף לימוד זה מזמן דיון על מטרותיו וייעודו של בית הספר במאה העשרים ואחד. לאור התמורות שחלו במאה האחרונה, נדמה כי בית הספר כבר אינו יכול להגדיר עצמו כבימים עברו ועליו לחדד את ייעודו מחדש. כמו כן, בשל החינוך הלא-פורמלי המתקיים במקביל (אם זה בפנימיות וכפרי נוער, ואם זה בתנועות הנוער בשכונות), דף הלימוד מאפשר דיון על ההבדלים ועל הזהות שבין 2 גורמים חינוכיים אלו.
דמות הבוגר
מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:29)
מעגלי הלימוד נועדו לחזק את ההבנה כי עשייה חינוכית אפקטיבית תלויה ביכולת שלנו המחנכים להגדיר ולזקק את היעד אליו אנו מכוונים. דמותו של הבוגר אליו אנו מייחלים תאפשר לנו לדייק את העשייה היומיומית שלנו מול החניכים. לא נגיע ליעד אם לא נקפיד כל הזמן לחתור אליו. יחד עם זאת, מעגלי הלימוד נועדו לחדד את המחויבות שלנו ליצירת תמונות עתיד רבות ומגוונות, אשר מותאמות וייחודיות לכל חניך וחניכה.
הנגר המעצים
מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:07)
בית המדרש מתבסס על קריאה משותפת ומונחית בסיפור 'צדיק נסתר' של הרב ליאור אנגלמן. כמובן שהסיפור יכול לקחת כיוונים רבים ומגוונים. אנו מציעים 2 כיוונים אפשריים: בחינת סוגיית ה"קשר אישי שבין מבוגרים לחניכים" או בחינת סוגיית "עוגנים בעתיד – פיתוח סכימה ציפייתית". מומלץ לבחור מראש את המיקוד הרצוי, אך גם להיות פתוחים לכיוונים נוספים שעשויים להתפתח.
הכנה וליווי בעתיד
מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:06)
באמצעות צפייה בקטעים מתוך הסרט על RAY CHARELS והאופן בו אמו מכינה אותו לכך שהוא מתעוור, הסדנא מזמנת דיון על האופן בו אנחנו כמחנכים יכולים לסייע לחניכים להאמין בעתידם ובאפשרויות הרבות שפתוחות עבורם. בנוסף נבחן כיצד כבר בתקופת ההתחנכות אנחנו יכולים לייצר מרחבי התנסות ולהנכיח את העתיד כבר בהווה.
יחס חינוכי לבוגר
מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 00:33)
דף לימוד זה פוּתח בעקבות סוגיה שקהילות רבות נתקלות בה – היחס החינוכי שיש לתת לבוגר (חניך שסיים י"ב) בזמן שהותו בתוך הקהילה. הסוגיה עלתה על רקע פתיחת מסלול לימודים י"ג-י"ד, או לחילופין על רקע שהות של בוגרים לאורך זמן רציף וממושך בתוך הקהילה. מצבים אלו מזמנים סיטואציות מורכבות ומחייבים את המחנך לבחון את הסוג היחס החינוכי שיש לתת לאותו בוגר: האם יש הבדל בין חניך לבין בוגר? במה הם שונים ובמה הם שווים? באלו אופנים יחס מחנך-בוגר צריך להיות אחר מיחס מחנך-חניך, וכדו'.
שלח לך אנשים
מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:45)
דף לימוד זה מזמן דיון סביב אופן "שילוח" אנשים לקראת משימה. ניתן ללמוד בית מדרש זה ב-2 רבדים שונים:
הזנקת הצוות החינוכי למשימה הלא פשוטה מול החניכים - כאשר מחנך נשלח למשימת החינוך מול חניכים (בעיקר חניכים המגיעים מרקע סיכוני כזה או אחר), עליו להיאזר בתחושת שליחות (אך לא פטרונות!!), ובתחושת מסוגלות לעמוד ניצב מול סיטואציות שלעיתים מאד מחלישות. בדומה למשה, החשש "והם לא יאמינו לי" הופך להיות מאד מוחשי בחייו של מחנף. על צוות הנהלה (ובעיקר המנהל) לחשוב היטב כיצד הוא "משגר" את הצוות לקראת המשימה – באלו מסרים מחזקים הוא מטעין את צוותו לאורך כל הדרך וכיצד הוא מטעין אותו בתחושת מסוגלות ואמונה בדרך
"שילוח" החניכים בסיום תקופת ההתחנכות לעצמאות (ניתן להתייחס גם לסיום שת לימודים לקראת תקופת החופש הגדול). תקופה זו מזמנת לנו המחנכים תחושות אמביוולנטיות לגבי מידת המוכנות של החניכים למפגש עם העולם שבחוץ. גם החניכים עצמם מבטאים הרבה מאד חששות לגבי האופן בו 'יתפסו' אותם. פעמים רבות הם מרגישים כאילו העולם שבחוץ גדול עליהם ודימויים העצמי נמוך בהתאם. הלימוד מזקק את עיקרי המסרים שיש להטעין את החניכים לקראת היציאה החוצה – בכל הקשור לחיזוק תחושתם כ"שליחים" ולא כ"פליטים" – כ"מנהיגים" ולא כ"שורדים".
כישורי חיים
מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 02:14)
• הצוות המוביל ימפה את כישורי החיים הניתנים בקהילה ואלה שנדרש חיזוק שלהם.
• הצוות המוביל ייתן דעתו על תכניות כישורי חיים שונות ועשייה בתחום זה בעת כתיבת תכנית העבודה.
• הצוות ייתן דעתו על האפשרות להשתמש בחופש הגדול כהזדמנות לתרגול כישורי חיים והתמודדות עם מעברים.
איך בונים מערכת חוגים?
מכון חינוך דרך כפר (19/06/2013 | 16:26)
החוגים בקהילת החינוך עשויים לספק מרחב משלים לקיומן של חוויות הצלחה גופניות, נפשיות ורוחניות.
בנוסף, מקנים החוגים כישורים ומיומנויות כדוגמת בטחון עצמי, יכולת הצבת מטרות, עמידה בזמנים, התמדה ועוד.
איך אפשר למקסם את תכנית החוגים הקהילתית כך שתוכל לתת את מירב המענים למירב החניכים?
פעילויות קבוצתיות ושיעורי חינוך בדרך כפר
סטודנטים ממסלול M.Teach תואר שני בהוראה בסמינר הקיבוצים. (10/12/2014 | 13:21)
כמעט כל אחד ממרכיבי תפיסת החינוך יכול להיות נושא בפני עצמו ולהוות בסיס והשראה לפעילות ערב או לשיעור חינוך. ההצעות שלפניכם מדגימות כיצד ניתן להיעזר במרכיבי תפיסת 'דרך כפר' בשיעורי מחנך ופעילויות הדרכה כמפת דרכים במסע חינוכי משמעותי.
אומנות ככלי חינוכי
מרכז חינוך אורט בית שאן (19/01/2015 | 15:22)
התוכנית מבוססת על ההבנה כי חשיפה לתרבות ישראלית תאפשר העלאת הערך העצמי של התלמיד. התוכנית מעודדת חווית צפייה חיובית של התלמיד במופעי במה איכותיים בתיאטרון לאומי "הבימה" ובתיאטרון הנחשב "הקאמרי" ובהצגות ייחודיות נוספות.
לתלמידי ביה"ס תינתן הזדמנות לצפות במופעי-תרבות, אשר על פי רוב אינם זמינים עבורם בסביבה הקרובה.
ניהול עצמי
תומר אושרי - בי"ס סליסברג (20/01/2015 | 23:01)
מודל "הניהול העצמי" שלפניכם נוסח ע"י תומר אושרי, מנהל בי"ס סליסברג ולשעבר ראש מכינת הנגב. מודל "הניהול העצמי" משלב את התלמידים בהחלטות החשובות בבית הספר – לאן מטיילים? איך מקיימים אירועי תרבות? כיצד מציינים את מועדי השנה? וכדו'.
המודל מכוון לדיאלוג בין אישי בסביבה דמוקרטית המהווה קרקע פורייה לבירור זהות אישית וקבוצתית במסע אישי רווי בחוויות ובבחירות הבונות את האדם.
אחריות חניכים כחברי קהילה
מכון חינוך דרך כפר (08/11/2015 | 15:22)
דף הלימוד דן בסוגיית לקיחת אחריות של חניכים/תלמידים בשני מובנים. האחד, למידת לקיחת אחריות של חניכים לא רק כהכנתם לחיים אלא בעיקר, כאפשרות להרגיש חברי קהילה בעלי ערך ומשמעות במסגרות חייהם. האחר, בירור פנימי של המחנך באיזו מידה הוא מעודד ומייצר עבור החניך/תלמיד מרחבי התנסות אמיתיים במנהיגות ולקיחת אחריות, והיכן ניתן להרחיב מרחבים אלו.
כי כבד ממך הדבר
מכון חינוך דרך כפר (12/11/2015 | 09:23)
דרך כפר מאמינה כי אחד מתפקידי הצוות המחנך בקהילה החינוכית הוא להוות ייצוג שלמות הורית מול החניכים/תלמידים. דף המקורות פותח לבירור את השאלה האם גם על צוות ההנהלה להוות מעין מודל שכזה לצוות וכתוצאה מכך, להאציל סמכויות ו"לגדל" את הצוות כאנשי מקצוע בעלי אחריות וסמכות.
שבת משפחות בקהילה החינוכית
מכון חינוך דרך כפר (25/11/2015 | 14:50)
מזה מספר עשורים עולה המודעות בקרב אנשי החינוך בחשיבות שימור המשפחה, שיקומה, וחיזוק קשרי המשפחה של החניכים בקהילות החינוכיות. הקהילה החינוכית צריכה להידרש למשימה זו ולחזק את הקשר של החניך/ תלמיד עם משפחתו. אחת הדרכים לעשות זאת, המוצעת בתכנית זו, היא לקיים שבת משפחות בקהילה החינוכית באמצעותה ניתן יהיה לצמצם את הפער הקיים בין החניך למשפחתו ולחזק את הקשר בין החניך למשפחתו ובין המשפחה לקהילה החינוכית.
מדברים שחמט - מרום עכו
מרום עכו (18/05/2016 | 13:26)
האם משחק המלכים יכול להיות נגיש לכולם?
איך הופכים את משחק הלוח העתיק לכלי חינוכי ממדרגה ראשונה?
דרך לימוד המשחק מעצבים בתיכון מרום עכו תרבות של דיאלוג בית ספרי, מקנים כלים לפתרון בעיות ותכנון מקדים ועל הדרך, תוך כדי משחק... ממתגים את התיכון ברחבי העיר!
לעיון נוסף הכנסו לתוכנית המפורטת.
לאורך כל הדרך - סרטון: "בוגרים כמקור השראה" אורט אדיבי אשקלון
אורט אדיבי אשקלון (18/05/2016 | 14:14)
סרטון המתאר הצלחות של בוגרים ומספר על תהליכים משמעותיים שעברו בבית הספר בדרך להצלחה והשתלבות משמעותית בתעשייה.
הסרטון מציב את בוגרי בית הספר כמודלים להצלחה וסכמה ציפייתית עבור התלמידים ושולח עוגנים בעתיד, ובנוסף, מחזק את תחושת השייכות וגאוות היחידה כבית הספר מלווה בוגרים שהוא קהילה של משמעות
לאורך כל הדרך תוכנית חינוך: "בוגרים כמקור השראה" - אורט אדיבי אשקלון
אורט אדיבי אשקלון (18/05/2016 | 14:17)
עריכת סרטון העוקב אחר בוגרי- ביה"ס ומתאר תהליכים משמעותיים שעברו בבית הספר בדרך להצלחה והשתלבות משמעותית בתעשייה.
הסרטון מציב את בוגרי בית הספר כמודלים להצלחה וסכמה ציפייתית עבור התלמידים ומחזק את מרכיב עוגנים בעתיד. בנוסף התוכנית מחזקת את תחושת השייכות וגאוות היחידה כבית הספר ומאפשרת ליווי בוגרים רב כיווני.
חוברת מידע לשמיניסטים - אורט יד שפירא
אורט יד שפירא (07/06/2016 | 22:30)
החוברת שנערכה ע"י עובד עזרא, רכז ליווי-בוגרים באורט יד שפירא מיועדת לבוגרי ביה"ס וכוללת מידע חיוני להמשך הדרך.
בחוברת ניתן למצוא טיפים, מידע והכוונה סביב: גיוס לצה"ל, תקופת השחרור, השתלבות בחיים האזרחיים, לימודים אקדמאים, קריירה, תעסוקה, ניהול פיננסי וכו'.
החוברת משולבת בתזכורות וקריאות חמות לשמירה על קשר.
לקריאה נוספת לחצו על התוכנית המפורטת.
קשרים ומעברים - הרפסודיה של כפר הנוער מנוף ובית הנערות
בית הנערות בכפר הנוער מנוף (21/06/2016 | 10:11)
בכפר הנוער מנוף יוצאים בכל קיץ לקראת סיום כיתה י' לרפסודיה בכנרת. מדובר בפעילות משותפת הכוללת: תכנון, בנייה, עיצוב, ניווט והשטת רפסודות בלב ים.
התוכנית שהפכה למסורת בכפר, מסמלת את המעבר מכיתה י' (חניכים חדשים, חסרי ביטחון ולא מגובשים) לכיתה י"א (בוגרים יותר, עצמאיים ובוטחים בעצמם וביחד הקבוצתי).
צוות 'בית הנערות' ,הפועל בתוך כפר הנוער, הכניס לתוכנית עוד זוויות ייחודיות לנערות בדגש על: חוויות הצלחה, עצמאות, כישורי חיים, ותרגול שריר החלומות.
להכרות עם תוכנית הרפסודיה של מנוף היכנסו לתוכנית המפורטת.
לוח חופש קיץ 2017
דרך כפר (26/04/2017 | 21:23)
רוצים להכין את החניכים לחופש הגדול?
לתת להם לתכנן איך למלא את הזמן? לנצל ולנתב את הפנאי לדברים שחשובים להם?
לפניכם לוח חופש עם העשרות על תנאי העסקה לנוער ומגוון הצעות לפעילות בשעות הפנאי.
במערך למחנך תמצאו הצעות לפעילות וטריגרים שניתן להעביר לחניכים לפני שיושבים איתם על לוח החופש.
בהצלחה!
רשת ההצלחה- מובילי דרך
שחר אופז- מכינת אחד משלנו (08/08/2017 | 10:12)
רשת ההצלחה היא תוכנית של רשת מתנדבים במכינה שמטרתה להרחיב את מעגל ההשפעה של צוות המכינה וליצור חיבור בין הקהילה לבין חניכי ובוגרי המכינה. הרשת תענה על חזון המכינה לצמצום פערים בחברה ע"י
המפגש בין המתנדבים לחניכים שיהוו תרומה משמעותית לשני הצדדים. התוכנית תיתן מענה
למרבית היעדים של המכינה ובכל שלבי חיי המכיניסט - משלב הגיוס לשלב החיים במכינה
ותמשיך לשלב בוגרי המכינה. הרשת תהווה מקור כוח מרכזי בהפעלת המכינה במגוון תחומים-
כלכליים, תוכניים, רגשיים, קהילתיים ועוד.