• הכל

  • טקסט

  • דף לימוד

  • סדנא

  • תכנית חינוך

  • תמונה

  • אודיו

  • וידאו

חיפוש קטגוריה: יצוג שלמות הורית

בין הורה למורה

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 11:39)
לימוד זה דן במתח המתמיד בין מקומם ותפקידם של המחנכים וקהילת החינוך אל מול משפחות והורי החניכים. סוגיה זו נידונה מזה שנים ועברה תמורות רבות בעשורים האחרונים ובכל זאת נדמה כי קהילות חינוך רבות טרם הגיעו לנוסחא מתאימה. עבור קהילות חינוך לנוער במצבי סיכון – סוגיה זו אף סבוכה יותר, שכן הקשר עם ההורים ועם משפחות החניכים הינו מורכב. 'דרך כפר' מאמינה שלפני שעורכים ניסיון להגדיר את פורמט שיתוף הפעולה עם המשפחות, יש קודם כל לברר לעומק את העמדות והרגשות שיש למחנכים על משפחות החניכים ולהפך, ורק מתוך כך להגדיר את המטרות ואת טיב הקשר המיוחל.

בין הלל ושמאי - הגישה החינוכית

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 11:48)
דף הלימוד דן בסוגיית המתח שבין 'הצבת גבולות' ו'קבלה ללא תנאי'. באמצעות סדרת סיפורים על הלל ושמאי המבטאים גישות חינוכיות שונות (או אולי דווקא משלימות), בית המדרש מזמין בחינה אישית של המשתתפים על תפיסת עולמם ביחס לגישות אלו ובחינה משותפת כצוות מחנכים על תפיסת עולמם בהנהגת הקהילה ביחס לנ"ל.

בין חזון למציאות בקהילה חינוכית

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 11:55)
דף הלימוד מביא לדיון את הזיקה שבין "חזון חינוכי" לבין יישומו בשטח. זהו אתגר מרכזי (ובמידה מסויימת אינסופי) לייצר חזון חינוכי שמיתרגם למציאות יומיומית. דף הלימוד מחדד את הנחיצות בחיבור לאידאה ומאפשר דיון כיצד מעגנים את 'רוח הדברים' בתוכניות העבודה הקהילתיות והפרטניות.

בית הספר במאה ה-21 ומקומו במרקם הכפרי

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:17)
דף לימוד זה מזמן דיון על מטרותיו וייעודו של בית הספר במאה העשרים ואחד. לאור התמורות שחלו במאה האחרונה, נדמה כי בית הספר כבר אינו יכול להגדיר עצמו כבימים עברו ועליו לחדד את ייעודו מחדש. כמו כן, בשל החינוך הלא-פורמלי המתקיים במקביל (אם זה בפנימיות וכפרי נוער, ואם זה בתנועות הנוער בשכונות), דף הלימוד מאפשר דיון על ההבדלים ועל הזהות שבין 2 גורמים חינוכיים אלו.

בן סורר ומורה - לא היה ולא נברא

מכון חינוך דרך כפר (21/09/2013 | 12:23)
לימוד פרשיית בן סורר ומורה ושיטת הפרשנים לצמצם את התופעה לכזו שאף פעם לא היתה ולא תהיה. הדף מזמן דיון על משמעות הבן הסורר בקווים מקבילים לעשייה החינוכית - דיון על הנשרת תלמידים, על מקום ההורים ומקום בחינוך בן שכזה... הלימוד מציף את השאלה בדבר 'קבלה ללא תנאי' – מהם גבולות הגזרה של הקהילה שלנו בכל הקשור להתנהגויות קצה. מהי הדרך הארוכה עד שנחליט כי זהו קו אדום.

דמות הבוגר

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:29)
מעגלי הלימוד נועדו לחזק את ההבנה כי עשייה חינוכית אפקטיבית תלויה ביכולת שלנו המחנכים להגדיר ולזקק את היעד אליו אנו מכוונים. דמותו של הבוגר אליו אנו מייחלים תאפשר לנו לדייק את העשייה היומיומית שלנו מול החניכים. לא נגיע ליעד אם לא נקפיד כל הזמן לחתור אליו. יחד עם זאת, מעגלי הלימוד נועדו לחדד את המחויבות שלנו ליצירת תמונות עתיד רבות ומגוונות, אשר מותאמות וייחודיות לכל חניך וחניכה.

דרוש כפר שלם כדי לגדל ילד - המחנכים כחברי קהילה

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:35)
ב'דרך כפר' אנחנו מאמינים בכך שחניכים זקוקים לקהילה על-מנת לצמוח. קהילה אשר תאפשר להם עוגן להשתייכות וגאוות יחידה. אך מעבר לכך – כשאנחנו רוצים להצמיח אותם 'לראשי משפחה מתפקדים התורמים לקהילתם' – אנו בעצם מאמינים שהם צריכים לחוות חיי קהילה כבר בתקופת ההתבגרות שלהם, ועל כן קהילת החינוך היא בעצם מודל מוקטן לתרגול של חיי קהילה. בלימוד זו נברר בתרגיל קצר מי נחשב חבר קהילה ולאחר מכן נדון במשמעות בלהיות מחנך שהוא גם חבר קהילה? האם איך זה אמור להשליך על משימותיו היומיומית של המחנך?

הגישה הנרטיבית

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:42)
דף לימוד השופך אור על הגישה הנרטיבית ומאפשר דיון על מקומה בתהליך החינוכי. בירור ראשוני של עמדותינו כמחנכים על עברם של החניכים (מכשול או מחשל?) וכיצד מסייעים לחניכים לראות בעברם מקור כוח ולספר את סיפורם ממקום מועצם.

החופש הגדול לבחור בין טוב לרע

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:56)
לקראת החופש הגדול הרווי בפיתויים והזדמנויות לנפילה – הלימוד יאפשר לצוות לבחון כיצד ניתן להיערך לקראת החופש באופן טוב יותר על מנת שהחניכים יעשו בחירות נכונות גם כאשר הם לא תחת פיקוח מבוגר. כמו כן נבחן את סוג הקשר שיש לייצר עם החניכים במהלך החופשה עצמה.

הכרת הטוב

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:02)
לימוד סביב מקומו של תחושת הכרת הטוב והכרת תודה בין חניכים למחנכים. האם יש לזה מקום? האם ואיך נכון לעודד זאת?

הנגר המעצים

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:07)
בית המדרש מתבסס על קריאה משותפת ומונחית בסיפור 'צדיק נסתר' של הרב ליאור אנגלמן. כמובן שהסיפור יכול לקחת כיוונים רבים ומגוונים. אנו מציעים 2 כיוונים אפשריים: בחינת סוגיית ה"קשר אישי שבין מבוגרים לחניכים" או בחינת סוגיית "עוגנים בעתיד – פיתוח סכימה ציפייתית". מומלץ לבחור מראש את המיקוד הרצוי, אך גם להיות פתוחים לכיוונים נוספים שעשויים להתפתח.

חינוך פתוח לדיון

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:16)
בית המדרש דן במקומם של סימני שאלה בתהליך החינוכי. מה המינון הנכון בין הצבת סימני שאלה לבין הצבת סימני קריאה? האם יש משמעות להצפת שאלות ודילמות כאשר התשובה ממילא מוחלטת מראש? איזה דילמות חשוב להביא לחניכים?

מחנך לחיים

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:20)
בית המדרש סובב סביב תפיסת תפקידם של המבוגרים בקהילת חינוך (ובייחוד בכפרי נוער) אל מול הגדרת "יצוג אמין של שלמות הורית". הניסיון לייצר "סביבה שהיא הכי קרובה לבית" והגדרת עבודתו של המחנך כ"מייצג אמין של שלמות הורית" – הינו מאתגר ורווי מתחים וסתירות. בקהילות חינוך בהן החניכים מגיעים ממשפחות מוחלשות, נדרשים אנשי החינוך לייצג את המהות ההורית, להוות עבור החניכים דמויות 'עגולות' הממלאות את מכלול ההיבטים ההוריים, זאת מבלי לקחת את מקום ההורה הביולוגי. בית מדרש זה ידון ויבחן עד כמה המחנכים תופסים עצמם כדמויות מחנכות, גם מעבר לשעות המוגדרות בתפקיד. האם דוגמא אישית מתפרסת על כלל תחומי החיים או שמא מתוחמת רק למסגרת התפקיד? בית מדרש זה מזמין את צוותי ההנהלה לבחון עד כמה הדמויות המבוגרות בקהילה מהוות דמויות מחנכות גם מחוץ לכותלי הכיתה/המועדון. בית המדרש יכול להוות פתיחה מעניינת לשנת הלימודים – ליבון משותף של ההנהלה על "זהות המחנך" – וכיצד מכוונים את הצוות להיות דמויות תלת-מימדיות.

מחנכים למנהיגות

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:26)
המושג 'מנהיגות' הפך להיות שכיח בשיח החינוכי. בית מדרש זה נועד לאפשר למחנכים האם האם באמת מאמינים ביכולתם של החניכים להנהיג ולהוביל, ולבחון מהו התהליך החינוכי הנדרש (והמחירים שכרוכים בכך) לפיתוח כישורי מנהיגות. עד כמה אנו בתהליכים החינוכיים מאפשרים מרחבי התנסות לפיתוח יכולות אלו, ועוד.

מי הזיז את הגדר שלי

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:32)
הצבת גבולות הינו צורך מרכזי בתהליך החינוכי. ביטוי זה מקפל בתוכו אתגרים וסוגיות רבות. בית מדרש זה מזמן דיון על המטרה המרכזית של הצבת גבולות (לי הם נועדו - למחנך? לחניך? לקהילה?), על האופן בו יש להציג גבולות ועל תהליך הפיכת הגבול החיצוני-משמעתי לגבול פנימי בכל הקשור ליכולת החניך להתקדם בדרגות השיפוט המוסרי.

מי צריך למי - בין פרט לקהילה

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:36)
תפיסת "דרך כפר" מאמינה כי חניך זקוק לחוות חיי קהילה של משמעות על מנת שיוכל לגדול להיות אזרח מתפקד, ראש משפחה, התורם לסביבתו. דרך עיון בטקסטים, המשתתף יבחן את עמדתו מול תפיסה זו, וינסה להגדיר כיצד קהילת חינוך יכולה להוות עבור החניך 'קהילה של משמעות'.

מילד לאיש - משורד למנהיג

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:44)
בית מדרש זה דן בתהליך החינוכי שנדרש בכדי לייצא את המעבר מתודעת השורד לתודעת המנהיג. נלמד יחד את סיפורו של משה (ילד שחי במשפחת אומנה, וגם כאשר הוא במציאת של הישרדות וסכנה) הוא בוחר להרים את הראש, לראות את האחר ולצאת אל אחיו, ומתוך כך ננסה לגבש עקרונות לעשייה החינוכית שלנו כמחנכים

שותפות חניכים בקבלת החלטות

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:48)
בית מדרש מבוסס כולו על הגיגים שכתב יאנוש קורצאק. הבית מדרש מעלה את השאלה 'כמה מקום אנחנו נותנים לשיתוף החניך בהחלטות חינוכיות', ובכלל עד כמה אנחנו חותרים למעורבות ולשותפות. הדיון יתייחס גם למקום שלנו כגוף מחנך ששם לעצמו מטרה להנחיל ערכים ודרך אל מול הערכים והדרך שהחניך בוחר לעצמו. בית המדרש מתאים מאד לבירור פרקטי סביב הקמת מועצת תלמידים או מנהיגות נוער

לחנך משמע לשייך

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 13:58)
בית המדרש דן באמירתו של ס. יזהר - "לחנך משמע לשייך". חניכים ואנשי צוות רבים אינם מרגישים תחושת שייכות מספקת לקהילת החינוך שלהם. נדמה, כי עפ"י ס. יזהר השייכות לא מתרחשת לבד ויש לפעול באופן חינוכי פעיל בכדי להקנות חוויה זו. בלימוד המשותף ננסה להבין מדוע היא כה חשובה ומשמעותית בתהליך החינוכי וננסה לבחון כיצד ניצן לייצרה הן עברו חניכים והן עבור אנשי הצוות.

תגובה חינוכית מתקנת

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 14:04)
בית המדרש מחדד את התובנה שיש לנצל הפרות משמעת כהזדמנות חינוכית למשימתנו הראשית - לקידום החניכים בדרגות המוסר. בית המדרש, באמצעות ניתוח אירוע, יאפשר לגבש את עמדת ההנהלה ביחס לנ"ל ואת מערכת הציפיות שלהם מהמחנכים בכל הקשור ליצירת תגובות חינוכיות שמקורן בתפיסת התיקון.

תמונת עתיד

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 14:09)
בית מדרש זה מזמן דיון סביב 'יצירת תמונת עתיד' בהווה של החניך - דרך לימוד טקסטים שונים, נבחן בראש ובראשונה את יכולתנו כמחנכים להאמין ולשרטט לחניכנו תמונת עתיד אופטימית, וכן נדון כיצד מכינים את החניכים לעתיד זה, ומה האתגרים והסכנות שבפיתוח תמונת עתיד.

האב חייב בבנו

(08/04/2013 | 10:35)

יש ילד שאבא שלו...

(08/04/2013 | 10:37)

אל תפחד

(08/04/2013 | 10:41)

דו שיח עם תלמידים

(08/04/2013 | 10:47)

שישה עיוורים ופיל

(08/04/2013 | 11:49)

תנאי המלמד הם שבעה

(08/04/2013 | 11:55)

חינוך לחמלה

(08/04/2013 | 12:00)

תלמוד או מעשה - העברת מסורת חינוכית

מכון חינוך דרך כפר (08/04/2013 | 13:20)
בית מדרש זה מזמן דיון על העברת מסורת חינוכית ותפיסה קהילתית מדור לדור. כשמקבלים צוות חדש ורוצים להנחיל לו את תפיסת החינוך המקומית של הקהילה - מה חשוב ואפקטיבי יותר: למידה ושיח חינוכי או שמא יישום וקביעת נהלים. פיתוח בית מדרש זה נעשה על רקע הצורך ללבן עם צוות ההנהלה את סוגיית 'המשך העברת תפיסת דרך כפר'. לאור פערים טבעיים (בחלק מהקהילות) בין שלב הלמידה לבין ההידרשות ליישום – דף לימוד זה יאפשר שיתוף בתובנות וחידוד האחריות לכך.

האני שבאחר - נורת האזהרה בדיאלוג החינוכי

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 20:54)
בסדנא בה נסקור בקווים כלליים את מרכיבי השיחה: השקט, הדיבור וההקשבה. נתמקד בדיאלוג הבובריני "האני שבאחר" - ונבחן כיצד דיאלוג מסוג כזה יכול להתקיים בתוך מסגרת חינוכית.

הולכים אל הלא נודע

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:02)
סדנא זו מציפה את הקשיים והתחושות שיש לחניכים לקראת סיום תקופת התחנכותם: פחד להישאר לבד, חשש מהלא נודע ותחושת המחסור בכלים. מתוך היכרות עם קשיים אלו, נחדד ונפרוט את משימתנו בהכנת החניכים לקראת המעברים שנכונו להם בחיים.

הכנה וליווי בעתיד

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:06)
באמצעות צפייה בקטעים מתוך הסרט על RAY CHARELS והאופן בו אמו מכינה אותו לכך שהוא מתעוור, הסדנא מזמנת דיון על האופן בו אנחנו כמחנכים יכולים לסייע לחניכים להאמין בעתידם ובאפשרויות הרבות שפתוחות עבורם. בנוסף נבחן כיצד כבר בתקופת ההתחנכות אנחנו יכולים לייצר מרחבי התנסות ולהנכיח את העתיד כבר בהווה.

הערכים שאליהם אני מחנך

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:22)
סדנא זו מזמנת דיון קצר לגבי יכולנו כמחנכים לחנך לערכים. באמצעות תרגיל אישי וקבוצתי נבחן מהם הערכים שהכי חשובים לכל אחד מאיתנו (כאנשים, כהורים, כמחנכים) ונחדד את החשיבות שבמיקוד ובשימת זרקור על ערכים אלו במעשה החינוכי היומיומי.

השילוש החינוכי - הורה-מחנך-חניך

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:27)
בסדנא זו נברר את תפיסת היסוד של הצוות לגבי משפחות החניכים (ברמה הרגשית וברמת התפעולית), נדגיש את העובדה כי אין תחליף להורה הביולוגי ושההורה הביולוגי משמעותי מאד עבור הילד! על כן תפקידו של המדריך לחזק את השותפות ואת הקשר של החניך עם משפחתו, בהעצמה הדדית הן של ההורים בעיני החניך והן של החניך בעיני הוריו.

לאבא שלי יש סולם

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:41)
סדנא זו מתאימה במיוחד לקראת מפגשים ושיחות של מחנכים עם הורי החניכים. באמצעות סימולציות, נחדד את החשיבות בהעצמת החניך בעיני הוריו ובהעצמת ההורים בעיני החניך.

להגיע לכל חניך

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:52)
באמצעות תרגילי ODT חוויתיים נדגיש את האחריות שיש לנו להגיע לכל חניך וחניך בבחינת 'לא מוותרים עליך ולא מוותרים לך' וכן נחדד את החשיבות בלכידות ובסנכרון בין אנשי הצוות להצלחת המשימה החינוכית.

סימולציה לקראת יום קשר משפחתי

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 22:06)
הזמנת משפחות החניכים לימי הורים מעלה לא-פעם אתגרים וסוגיות חינוכיות. סדנא זו מבוססת על סימולציות (משחקי תפקיד) ומעלה לדיון את ההתמודדות עם הורים שאינם מעוניים/יכולים להגיע למפגש, ועוד.

הצבת גבולות וקבלה ללא תנאי

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:07)
בתפיסת "דרך כפר" 'גבולות' ו'קבלה ללא תנאי' הינם שני מושגי מפתח במעגל "תיקון הלב". על אף העובדה שיש לעתים התנגשות בין המושגים, הרי שיש לפעול להגשמתם במקביל. במהלך הסדנא, המחנכים יזהו באיזו מהדרכים (קבלה או גבולות) הם עושים יותר שימוש בקשר שלהם מול החניכים ביומיום, וכן יתנסו בחשיבה יישומית בנושא. המפגש יהווה מקום להצפת קשיים והתלבטויות בנושא.

וזאת לתעודה

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:24)
מעמד חלוקת תעודות בבית הספר חוזר על עצמו מידי שליש/מחצית. ראוי שכמחנכים נזקק לעצמנו את המטרות החינוכיות שעומדות מאחורי ריטואל זה. המורים יבחנו מחדש את התעודה כהזדמנות למשב תהליך למידה והתחנכות של תלמידים וכן יזהו את התעודה כפלטפורמה לחיזוק הקשר האישי עם התלמיד וליצירת דיאלוג מקדם ומצמיח.

זהות המחנך

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:25)
המשתתפים יכירו וידונו בגישות חינוכיות שונות היכולות להשתלב בתפיסת 'דרך כפר'.

זימון חוויות הצלחה

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:27)
הבנת החשיבות שיש בחוויות ההצלחה דווקא בשגרה היומיומית וזיהוי מרכיבי חוויית הצלחה. כיצד אנו כמחנכים יכולים לזמן ולהנכיח עבור כל אחד מחניכנו הזדמנות ללמוד מהצלחה ולהתקדם קדימה.

לומדים להצליח

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:29)
סדנא זו נועדה לצוות החינוך הלא-פורמלי בכדי לעודדו לבחון האם הוא בכלל מאמין בחשיבות ההצלחה הלימודית (או שאולי ניתן להסתפק בפיתוח ערכי-חברתי בלבד) וחשוב מכך – לבחון מה מקומו ותפקידו בכל הקשור להצלחות לימודיות (או שמא זה מתפקידו של המורה).

קשר מבוגר מתבגר

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:51)
הנחת היסוד היא שקשר משמעותי הוא לב ליבו של התהליך החינוכי ובמיטבו הוא מאפשר למחנך לתווך עבור החניך את מציאות החיים החינוכית בקהילת החינוך בשפתו הפנימית. קשר משמעותי של מבוגר ומתבגר יהיה קשר שהוא מעבר להקשר, כלומר ימשיך להתקיים בתוך החניך גם במקרים בהם הקשר הממשי שלו עם המחנך ניתק. משימת המחנך היא ליזום פעולות ולנצל הזדמנויות לטובת קיומו, העמקתו ושימורו של קשר משמעותי. בסדנא זו המחנכים ימפו את מידת הקשר המשמעותי שלהם עם חניכים קבוצתם. וכן יתנסו בקיום שיחות אישיות וקבלת משוב.

שותפות חניכים

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:53)
הנחת יסוד (שיש תמיד לבסס ולתזכר): החניך זקוק לחוויות הצלחה משמעותיות על מנת לצמוח לאדם בעל חוסן רגשי וחינוך ערכי. מתוך כך, נגזרת משימתו של המחנך - לאתר הזדמנויות רבות ככל האפשר להקניית ערכים ולהעצמת החניך. מעורבות חניכים ככלי משמעותי להעצמה ולהקניית ערכים, ועל כן בבחירה של חניכים/משימות שמאפשרות מעורבות – המניע צריך להיות חיפוש אחר הזדמנות להעצמה. מעורבות חניכים, המתקיימת דרך דיאלוג, מייצרת תחושת שייכות לקהילת החינוך.

תיבת הדואר

(16/04/2013 | 18:53)

כשאסימונים נגמרים - הרצאתו של ריצ'ארד לבוי

ריצ'ארד לבוי (02/05/2013 | 13:37)
ריצארד לבוי בהרצאתו בנושא העצמת מתבגרים בעלי קשיים. חשיבות המילים בהן אנו בוחרים להשתמש והמחוייבות להעצמה רציפה לאורך כל שעות היום.

הולכים בדרך - על יעוד ועל דרך

מכון חינוך דרך כפר (19/05/2013 | 23:49)
בית מדרש המאפשר דיון והתבוננות מחודשת על הצבת מטרות בתהליכים חינוכיים

הרהורים על הורות

מכון חינוך דרך כפר (19/05/2013 | 23:58)
בבסיסה של תפיסת 'דרך כפר' ניצב הרצון שאנשי הצוות החינוכי יהוו "ייצוגים של שלמות הורית" עבור החניכים. המושג 'הורה' הוא רחב ומעלה קונוטציות ומחשבות מגוונות המשתנות מאדם לאדם. על-כן בית מדרש זה מאפשר ליבון ראשוני של מושג זה.

והגדת לבנך ביום ההוא לאמור

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 00:25)
דף לימוד זה מזמן דיון סביב חינוך לערכים. הלומדים יכולים לנווט דרך המקורות השונים ולבחור את תתי הסוגיות שמעניינות אותם, שכן הנושא רחב. הדף פותח בסמוך לחג הפסח ועל כן הפתיח והסיום קשורים באופן ישיר להגדה, יחד עם זאת בשל מרכזיותו של חובת 'והגדת לבנך' וההקשר החינוכי המובהק - אין ספק כי זה עשוי להתאים לאורך כל השנה וחשוב ולדון בנושא שוב ושוב.

חושך שבטו - בין גבולות לקבלה

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 00:31)
בבסיסה של תפיסת 'דרך כפר' עומדת התמה כי על קהילת החינוך והמחנכים בה להציב גבולות אך בו בעת גם גם להצהיר קבלה ללא-תנאי. תהליך תיקון הלב יכול להתבצע בתווך שבין השניים. לכאורה, זוהי תיאוריה חינוכית-פסיכולוגית מוכרת, אך בפועל הדבר קשה ליישום. איך באמת משלבים בין הצבת גבולות חד-משמעיים לבין ביטויים של קבלה ללא תנאי? מה המינון הנכון עבור החניכים שלנו? וכיצד אנחנו כקהילה מכשירים את הצוות שלנו למשימה המאתגרת הזו? בית מדרש זה מאפשר דיון בשאלות אלו.

יחס חינוכי לבוגר

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 00:33)
דף לימוד זה פוּתח בעקבות סוגיה שקהילות רבות נתקלות בה – היחס החינוכי שיש לתת לבוגר (חניך שסיים י"ב) בזמן שהותו בתוך הקהילה. הסוגיה עלתה על רקע פתיחת מסלול לימודים י"ג-י"ד, או לחילופין על רקע שהות של בוגרים לאורך זמן רציף וממושך בתוך הקהילה. מצבים אלו מזמנים סיטואציות מורכבות ומחייבים את המחנך לבחון את הסוג היחס החינוכי שיש לתת לאותו בוגר: האם יש הבדל בין חניך לבין בוגר? במה הם שונים ובמה הם שווים? באלו אופנים יחס מחנך-בוגר צריך להיות אחר מיחס מחנך-חניך, וכדו'.

להכיר לחנך להשכיל

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:25)
בית מדרש זה מאפשר דיון על המושג 'היכרות', ובהקשר החינוכי - דיון על ההיבטים השונים ב'היכרות עם חניך'. ב'דרך כפר' אנו מאמינים שהנחלת הערכים ותכנים חייב להיעשות דרך קשר אישי משמעותי בין המבוגר למתבגר. קשר אישי מובנה לרוב על היכרות הדדית בין התלמיד למחנך, על כן ננסה להתחקות אחר הדרכים 'להכיר' אדם בכלל וחניך בפרט.

מבוגר שמאמין

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:32)
קשר מבוגר-מתבגר הוא נושא שכולם מסכימים על חשיבותו הרבה, הנושא בעצם מובן מאליו ולכאורה אין מה לחדש בו. מטרת בית המדרש מבחינה זו היא כפולה: 1. ל"פרק" את ה"מובן מאליו" ולחדד מה בדיוק חשוב כל כך בקיום קשר משמעותי, הן מבחינת החניך והן מבחינת המחנך. 2. לחדד את ההבנה של חשיבות הנושא בהקשר של התפיסה החינוכית.

חנוכה, חינוך וערכים

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:42)
חנוכה הינו חג שכל כולו מבטא מאבק על ערכי ליבה ועל זהות. בבית מדרש זה נבחן אלו ערכים היום דרושים 'מאבק' ומאמצים מיוחדים וכן נבחן את מקומו של המחנך במשימת החינוך לערכים.

שלח לך אנשים

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:45)
דף לימוד זה מזמן דיון סביב אופן "שילוח" אנשים לקראת משימה. ניתן ללמוד בית מדרש זה ב-2 רבדים שונים: הזנקת הצוות החינוכי למשימה הלא פשוטה מול החניכים - כאשר מחנך נשלח למשימת החינוך מול חניכים (בעיקר חניכים המגיעים מרקע סיכוני כזה או אחר), עליו להיאזר בתחושת שליחות (אך לא פטרונות!!), ובתחושת מסוגלות לעמוד ניצב מול סיטואציות שלעיתים מאד מחלישות. בדומה למשה, החשש "והם לא יאמינו לי" הופך להיות מאד מוחשי בחייו של מחנף. על צוות הנהלה (ובעיקר המנהל) לחשוב היטב כיצד הוא "משגר" את הצוות לקראת המשימה – באלו מסרים מחזקים הוא מטעין את צוותו לאורך כל הדרך וכיצד הוא מטעין אותו בתחושת מסוגלות ואמונה בדרך "שילוח" החניכים בסיום תקופת ההתחנכות לעצמאות (ניתן להתייחס גם לסיום שת לימודים לקראת תקופת החופש הגדול). תקופה זו מזמנת לנו המחנכים תחושות אמביוולנטיות לגבי מידת המוכנות של החניכים למפגש עם העולם שבחוץ. גם החניכים עצמם מבטאים הרבה מאד חששות לגבי האופן בו 'יתפסו' אותם. פעמים רבות הם מרגישים כאילו העולם שבחוץ גדול עליהם ודימויים העצמי נמוך בהתאם. הלימוד מזקק את עיקרי המסרים שיש להטעין את החניכים לקראת היציאה החוצה – בכל הקשור לחיזוק תחושתם כ"שליחים" ולא כ"פליטים" – כ"מנהיגים" ולא כ"שורדים".

גבולות וקבלה

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 01:56)
• המחנכים יזהו באיזו מהדרכים (קבלה או גבולות) הם עושים יותר שימוש בקשר שלהם מול החניכים ביומיום, על מנת לחזק ולשפר את כישוריהם כמחנכים. • הצוות יתנסה בחשיבה יישומית בנושא (גם דרך העלאת דוגמאות שלנו). • המפגש יהווה מקום להצפת קשיים והתלבטויות בנושא, על מנת שיהוו מצע לחשיבה יישומית.

מרגישים הצלחה

מכון חינוך דרך כפר (20/05/2013 | 02:17)
• ליבון המושג "חוויות הצלחה". • חידוד מחויבותו של המחנך ליצירה מכוונת של הזדמנויות לחוויות הצלחה. • חיבור לחשיבותם של תיווך ושיקוף חוויות הצלחה כחלק מתהליך תיקון הלב (באמצעות חוויה אישית). • התחלה של חשיבה יישומית בנושא – חניכים שמצליחים לייצר עבורם חוויות הצלחה וכאלה שצריך לייצר עבורם עוד.

ביקור בית

מכון חינוך דרך כפר, כפר הנוער הציוני נוה הדסה, ביה"ס ברנקו וייס תחכמוני חדרה (23/06/2013 | 07:31)
ביקור בבית החניך הוא הזדמנות עבורנו למישור חדש של היכרות ולחיזוק השותפות עם ההורים. זוהי הזדמנות מועילה ומעצימה לשני הצדדים, אך רק במידה והביקור מתקיים ברגישות, בתבונה ובהסכמה. איך אפשר ליצור ביקור כזה?

מתביישים בהורים ובעדה?!

אלירן מלכא (28/10/2013 | 23:58)
לפעמים צריך להתרחק ולשכוח כדי להבין ולהיזכר... הסרט נוגע בתפר בו נמצא חזי, בן למשפחה ספרדית מסורתית, העומד רגע לפני חתונתו עם בת להורים בורגנים-אשכנזים. זהותו הקרועה, התחושות המעורבות של הבושה והכבוד כלפי אביו השייך לעולם ה´אחר´ עולים בסרט בצורה עדינה ונוגעת ללב.

יחסי הורים ומתבגרים

הטלויזיה החינוכית (15/12/2013 | 14:10)
תכנית בנושא יחסי הורים מתבגרים המשלבת מערכונים, שאלות כמו "האם אתה משקר להורים", "האם ההורים עושים לך פדיחות" ועוד. בתוכנית מוקרן קטע מההצגה "יומנים", דרמה חזקה ומסקרנת על מאבקי זהות, ועל אמת ושקר בתוך המשפחה.

כששוטר יפסיק לחפש עלי אני אפסיק לחפש עלי את הכישלון

אפוקליפסה - אודימן ורחל טגנייה (03/02/2014 | 14:21)
שיר ראפ - "האמת שבשקר": על מחסור בחוויות הצלחה, חסך בדמות אב, סמים, כשלונות ויחסים עם עולם המבוגרים.

אין תחליף לאבא

(05/03/2014 | 21:59)

להיות כמו כולם או לעוף?

(12/03/2014 | 15:09)
הקטע מתוך הספר "השחף" ממחיש את הפער בין הרצון והחיפוש של הילד אל מול ההכוונה והציפיות של ההורים.

מעשנים ביחד

תסלם (12/03/2014 | 21:56)
השיר מעשנים ביחד מעלה סוגיות של פינת עישון, דוגמא אישית, מחנך 24/7.

של מי האחריות להגיד לילד: אתה פלא? אתה יחיד ומיוחד אתה פלא!

אסתר ראדה במחווה לחווה אלברשטיין (12/03/2014 | 22:03)
מה מורים אנו לילדינו בבית הספר? מלמדים אנו אותם כי שניים ועוד שניים הם ארבעה וכי פאריס היא בירתה של צרפת... מתי נלמד אותם גם מה שהינם? של מי האחריות והזכות להגיד לילד: אתה פלא! עלינו לומר לכל אחד מהם: יודע אתה מה שהינך - אתה פלא אתה יחיד ומיוחד אתה פלא

לעץ יש הגיון כפול

(12/03/2014 | 22:26)

יחסי הורים מורים

לא ידוע (11/04/2014 | 12:32)
יחסי מלחמה בין הורים לילדים

על פאות השדה בתפיסת חינוך "דרך-כפר"

יוזמות חינוך "דרך-כפר ומט"ח (10/08/2014 | 01:02)
בשיחה עם אנשי "קידום נוער" מסביר דותן לוי, ראש מכון החינוך "דרך-כפר" על פאות השדה (מזעור מאפיינים מסודיים, דיאלוג אני שבאחר, קהילה של משמעות וייצוגי שלמות הורית) בתפיסת החינוך "דרך כפר".

הבן של אבא שלי

דודו טסה ואלי אליהו (14/09/2014 | 15:48)
שיר על החיבור לאבא : "מי עוד השאיר לי בלילות אור במסדרונות בסוף היום אני בן של אבא שלי"

פעילויות קבוצתיות ושיעורי חינוך בדרך כפר

סטודנטים ממסלול M.Teach תואר שני בהוראה בסמינר הקיבוצים. (10/12/2014 | 13:21)
כמעט כל אחד ממרכיבי תפיסת החינוך יכול להיות נושא בפני עצמו ולהוות בסיס והשראה לפעילות ערב או לשיעור חינוך. ההצעות שלפניכם מדגימות כיצד ניתן להיעזר במרכיבי תפיסת 'דרך כפר' בשיעורי מחנך ופעילויות הדרכה כמפת דרכים במסע חינוכי משמעותי.

הסיפור שלי השורשים שלי

אורט בית הערבה (19/01/2015 | 13:30)
התוכנית מכוונת ומעודדת את החניכים לספר את הסיפור שלהם ממקום מתעניין, חוקר ומכיר את העבר ואת הרקע וההקשרים האישיים והמשפחתיים. מטרת התוכנית היא לתרגל עם החניכים את היכולת לספר את סיפורם האישי והמשפחתי מנקודות מבט משמעותיות ומעצימות.

המורה שלך זה אני

צוות ברנקו וייס תחכמוני חדרה (19/01/2015 | 15:14)
לוח קיר קבוע בבית הספר באמצעותו יזכו התלמידים והצוות להכיר כל פעם איש צוות אחר, מזוויות שלא באות לביטוי בדרך כלל ("מחנך תלת מימד"). זאת במטרה לקרב בין החניכים לצוות, ע"י מתן במה להיכרות מעמיקה יותר מהרגילה בכיתות ויצירת הזדמנות לשיח מגוון.

תי"ק יום קשר משפחתי בקהילות החינוך

דרך כפר (19/05/2015 | 09:45)
בתי"ק (תוכן יוצר קהילה) שלפניכם מרוכזים תכנים ערכיים, רעיוניים ויישומיים שיכולים לסייע ולתת השראה ביום קשר משפחתי בקהילות חינוך. בתי"ק תמצאו דוגמאות לפעילויות מקהילות בדרך כפר. איור מורן ברק מתוך - mouse.co.il

והגדת לבנך

(07/06/2015 | 23:52)

המבדיל בין חופש לחול

מכון חינוך דרך כפר (10/11/2015 | 13:05)
דף המקורות דן בסוגיית מקומה של חופשת הקיץ כחלק מהתהליך החינוכי ומביא לשיח עמוק בשאלת מקומם ותפקידם של המחנכים בהכנת החניכים/תלמידים לחופשת הקיץ ובמהלכה.

כי כבד ממך הדבר

מכון חינוך דרך כפר (12/11/2015 | 09:23)
דרך כפר מאמינה כי אחד מתפקידי הצוות המחנך בקהילה החינוכית הוא להוות ייצוג שלמות הורית מול החניכים/תלמידים. דף המקורות פותח לבירור את השאלה האם גם על צוות ההנהלה להוות מעין מודל שכזה לצוות וכתוצאה מכך, להאציל סמכויות ו"לגדל" את הצוות כאנשי מקצוע בעלי אחריות וסמכות.

בן סורר ומורה בראי תהליך הדממ"ה

מכון חינוך דרך כפר (12/11/2015 | 10:02)
דף המקורות דן בסוגיית 'בן סורר ומורה' ומברר מהם גבולות הגזרה של הקהילה החינוכית בכל הקשור להתנהגויות קצה, אילו אירועים מצריכים תהליך וטיפול משמעתי עמוק ומהו מקומו ומטרתו של 'פסק הזמן' בתוך תהליך זה.

קשר מחנך-הורה

מכון חינוך דרך כפר (12/11/2015 | 10:28)
דף המקורות מחדד את חשיבות חיזוק הקשר בין ההורה לילדו ומשמעותו של קשר זה. כן, דן בשאלת תפקידו של המחנך בסוגיה זו וכיצד המחנך יכול לתרום בהעצמת החניך/תלמיד בעיני הוריו ולהיפך.

בין תיקון לתקנון

מכון חינוך דרך כפר (12/11/2015 | 12:43)
דף המקורות דן במקומו של התקנון בשיח החינוכי וכיצד המחנך יכול לקדם בעזרתו שיח ושיפוט ערכי אצל חניכיו/ תלמידיו. הדיון אף יסייע לצוות החינוכי בגיבוש מתווה התקנון לקהילה החינוכית, טרם כתיבתו.

שיטות חינוכיות

אתר youtube.com (12/11/2015 | 13:51)
הסרטון מציג שיטות חינוכיות שונות. איך אתם מחנכים? מהי שיטת החינוך שלכם?

קודים תרבותיים/ תרבות מוצא

אתר youtube.com (12/11/2015 | 14:02)
המערכון מציג את החשיבות בהיכרות תרבות המוצא/ הקודים התרבותיים של התלמיד/ חניך.

זמן והזדמנות- חג הסיגד

מכון חינוך דרך כפר (15/11/2015 | 15:36)
הסדנא מזמנת את המחנך "לנצל" את התאריך השנתי של חג הסיגד בלוח השנה על מנת לייצר שיח על חג הסיגד והעדה האתיופית.

אנשי משק ומנהלה בחינוך

מכון חינוך דרך כפר (15/11/2015 | 20:31)
תפיסת חינוך דרך כפר מתייחסת לכל אדם מבוגר בקהילה החינוכית כמחנך. בכלל זה נכללים אנשי המנהלה והמשק אשר יכולים ואף מהווים דמויות להזדהות וחיקוי עבור החניכים/תלמידים. שילוב אנשי המנהלה והמשק בעשייה החינוכית תתרום ותמקסם את המשאבים הקיימים בקהילה לטובת פעולות חינוכיות.

חג הסיגד

מכון חינוך דרך כפר (16/11/2015 | 20:56)
חג הסיגד הינו הזדמנות עבור המחנך והחניכים/תלמידים לפתח שיח אודות העדה האתיופית בכלל וחג הסיגד בפרט. שיח זה יאפשר מחד, לקהילה החינוכית להיחשף לעדה האתיופית, תרבותה ומסורתה ומאידך, לתחושת העצמה ושייכות של חניכים יוצאי העדה אתיופית. בקובץ השלישי מצורף נוסח תפילה שנאמרת בסיגד

כף זכות

לא ידוע (17/11/2015 | 13:54)
הסרטון מראה כי יש לדון כל אדם לכף זכות ולהמתין עד שכל התמונה מתגלה, בטרם שופטים אדם על מעשיו.

מילדות לבגרות בשיעורי החיים

הסרט "רוקי" (17/11/2015 | 14:48)
הסרטון מברר כיצד על המחנך להכין את החניך/ תלמיד לחיין הבוגרים, על ידי הצגת הדברים הטובים בלבד או גם הדברים הקשים?

מקום המחנך בתהליך הלמידה

לא ידוע (17/11/2015 | 15:06)
מהו מקומו של המחנך בתהליך הלמידה של החניך/ תלמיד? כמה החניך צריך להתנסות בעצמו? האם יש למחנך סבלנות להכיל טעויות של החניך המתרחשות תוך כדי הלמידה?

הסבלנות שבחינוך

לא ידוע (18/11/2015 | 10:26)
מה עושים כאשר החניך/ תלמיד לא הולך בדרך אותה תכננו ורצינו עבורו, עד כמה אנו מסוגלים לתכנן את המסלול מחדש?

התמודדות עם חניכים מאתגרים

לא ידוע (18/11/2015 | 10:39)
הסרטון מציע דרכים להתמודדות עם חניכים בעייתים/ מאתגרים הדורשים מהמחנך כלים חינוכיים מגוונים להתמודדות.

סינרגיה

Walk off the Earth (18/11/2015 | 11:43)
הסרטון מציג ביצוע שיר של כמה זמרים יחדיו ומראה את כוחו של שיתוף הפעולה אשר יוצר סינרגיה מושלמת.

עזרה לאחר באמצעות שיתוף פעולה

לא ידוע (18/11/2015 | 11:59)
כוחו של שיתוף הפעולה בסיוע לאחר הנמצא בצרה.

משל האסימונים

לא ידוע (18/11/2015 | 12:20)
כיצד מתווכים חוויות הצלחה לתלמיד/ חניך ובכך מעצימים תחושת הערכה עצמית וביטחון?

חינוך לערכים

פלטפוס, מערכון (18/11/2015 | 13:14)
כיצד מייצרים ערכים למתבגר, בייחוד בסביבה שלא משדרת ערכים?

מחנך כדמות לחיקוי

לא ידוע (18/11/2015 | 13:22)
הסרטון מתאר כיצד מחנכים משמשים דמויות חיקוי עבור תלמידים/ חניכים ואת ההשפעה הרבה שיש לכך על התנהגות ומעשי התלמיד.

שבת משפחות בקהילה החינוכית

מכון חינוך דרך כפר (25/11/2015 | 14:50)
מזה מספר עשורים עולה המודעות בקרב אנשי החינוך בחשיבות שימור המשפחה, שיקומה, וחיזוק קשרי המשפחה של החניכים בקהילות החינוכיות. הקהילה החינוכית צריכה להידרש למשימה זו ולחזק את הקשר של החניך/ תלמיד עם משפחתו. אחת הדרכים לעשות זאת, המוצעת בתכנית זו, היא לקיים שבת משפחות בקהילה החינוכית באמצעותה ניתן יהיה לצמצם את הפער הקיים בין החניך למשפחתו ולחזק את הקשר בין החניך למשפחתו ובין המשפחה לקהילה החינוכית.

ביקורי בית

מכון חינוך דרך כפר (29/11/2015 | 12:24)
ביקור בית בבית החניך/ תלמיד הינו הזדמנות עבור המחנך לפתח מישור היכרות נוסף עם החניך ולהעמיק את הקשר עימו ועם משפחתו.

משמעות ביקורי בית

מכון חינוך דרך כפר (01/12/2015 | 11:58)
הסדנא מזמינה את המחנך להעמיק בחשיבות ותרומת קיום ביקורי בית בבית החניך/תלמיד. ומציעה כלים מעשיים להתכונן ולהתמודד עם ביקורי הבית מול החניך ומול משפחתו.

אימי הנביאה

(17/01/2016 | 12:08)

ילדי איננו ילד עוד

(17/01/2016 | 13:54)

קשר עם הורים

מכון חינוך דרך כפר (03/02/2016 | 08:52)
המצגת עוסקת בקשר בין הורים-מחנכים ומנסה לבחון כיצד לבסס תחושת אחריות והובלה משותפת.

השיר "אבא" מזווית של איש חינוך

מילים ולחן: דורון מדלי. ביצוע: שלומי שבת (08/02/2016 | 16:05)
עומד נער על הבמה, מתעלם מכלל הנוכחים באולם, מישיר מבט לאבא שיושב בקהל וזועק למיקרופון את מה שאולי לא הצליח, או שמא לא העז לומר לאבא עד כה... אבא, חבר אמר לי לכתוב שיר עליך כי פחות נעים לומר שאני רציתי. אנחנו במלחמת אגו אבא. תבין אותי. טיפסנו שנינו על עץ מאוד גבוה וצריך להתחיל לחפש דרך לרדת ממנו... על כל מה שראיתי בפניך על השלווה ללא מילים הניחוחות והצלילים הכל היה כל כך יפה בעיניך היכן אותם הרגעים אבא? מה קרה לימים האלה מהילדות ? השלווה הזו, הניחוחות... הכל היה יפה בעיניך... למה הכל כל כך קשה היום אבא? למה שום דבר כבר לא יפה בעיניך??? אבא, זוכר את השבילים לבית הספר איפה אנחנו ואיפה השבילים אבא. מתי פעם אחרונה צעדנו יחד בשביל? את כל המנגינות מתוך החדר כשהקשבת איך אני שר כן...אתה! הקשבת לי אבא. השקעת בי. הייתי חשוב לך. פינית מזמנך רק בשבילי.היום אני יודע לומר שיותר משעניין אותי מה אתה חושב על 'איך אני שר'-רק רציתי שתהיה. שתקשיב לי! עם המבט המאושר והחיוך המתחבא בין שפתיך המבט...החיוך...איפה אתה אבא? לאן נעלמת??? תחייך אלי אבא!!! תן בי מבט מאושר!!! בבקשה אבא!!! אבא, על הדרכים שכה אהבת לטפח אני הלכתי וניסיתי לנצח ולא תמיד הבנתי איך אני בתקופה מבולבלת אבא. בעומק- אני רוצה ללכת אחריך. להיות כמוך. אני מנסה. לא תמיד מבין איך... לא תמיד הכל הולך...זה גיל מבולבל אבא. אתה זוכר? לא מזמן היית שם.... כי לא הכל הולך אני שונה ממך אבל מאד כמוך תשמע אבא, זו תובנה שאולי שנינו מנסים לברוח ממנה ולהתכחש לה- אבל אתה אבי, ואני בנך. אני שונה ממך היום מאוד, בהמון דברים. אבל אני כמוך אבא. אני בשר מבשרך!!! אבא, הבית הישן מזמן איננו עברנו, התקדמנו, השתנינו אבא, אפשר לבקש שתשלים עם זה? אנחנו כבר לא בבית הישן ובפנטזיות של פעם. התקדמנו, השתנינו...אולי אני לא בדיוק מי שציפית שאהיה. האמת שגם אתה לא... וממלאים את החסר בפרצופים דומים יותר למה שכל אחד חשב שחסר לו אבא, על הדרכים שכה אהבת לטפח אני הלכתי וניסיתי לנצח ולא תמיד הבנתי איך כי לא הכל הולך אני שונה ממך אבל מאד כמוך הפנמת את זה אבא מאז הפזמון הקודם? אתה מבין בעומק מה זה אומר? כי לפעמים אני באמת מקבל את התחושה שכבר ויתרת עלי. שאתה לא מכיר בי יותר כבן שלך... אבא, הזמן עבר ולא דיברנו הגיע הזמן שמישהו כאן יהיה המבוגר האחראי. אז אני לוקח את המשימה עלי. כבר המון זמן אנחנו לא באמת מדברים אבא. כבר כמה שנים שאנחנו לא באמת בתקשורת... אבא, סלח לי סליחה אבא!!! אבא, סלח לי!!! אתה יודע כמה פעמים רציתי לומר את זה אבא? לא הצלחתי! הייתי צריך מיקרופון ופלייבק והרבה אנשים לידי כדי להוציא את זה מבפנים החוצה. לקח לי זמן כדי להבין - אתה שייך לי כמו שאני שייך לך אני נער מתבגר אבא. אני עובר עם עצמי תהליכים. לקח לי זמן להבין שהקשר בינינו נצחי אבא, שאני שייך לך ואתה שייך לי...ורציתי לומר לך עוד משהו אבא, שאני לא מאמין שאני באמת הולך לומר לך. אתה יודע אבא? בשיר המקורי- שלומי שבת ממש צועק את השורה הזו, אני מניח שזה לא סתם... אז אבא- תקשיב טוב: אני אוהב אותך!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! כמו שאני אוהב אותך בוא לא נשמור בפנים יותר ונדבר אם אתה עדיין איתי אבא- אז יש גם פרקטיקה לכל המונולוג הזה שהיה כאן עכשיו. אני רוצה שנדבר אבא! אני זקוק לך! בוא לא נשמור בפנים אבא, בוא נדבר.....בבקשה אבא!!! אבא, אבא, שמת לב כמה פעמים קראתי לך 'אבא' בשיר הזה? אתה יודע כמה זה קשה לי, אני הרי מכנה אותך בכינויים אחרים בדרך כלל . אבל אלה כמובן רק קליפות אבא. בשורש- אני רוצה לקרוא לך רק 'אבא'! הגיע הזמן להודות בזה... אני זקוק לאבא!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! חבר אמר לי לכתוב שיר עליך החבר הזה שאמר לי לכתוב- אולי זה פשוט הקול הפנימי הזה שמבין שדרך מילות השיר- אולי אזכה סוף סוף לחיבוק הזה שאני מחכה לו כל כך ממך, אבא. https://www.youtube.com/watch?v=_oFAOwdIgus

שבת משפחות בכפר - כפר הנוער הדסה נעורים

כפר הנוער הדסה נעורים (18/05/2016 | 13:56)
התוכנית מבוססת על ההבנה שככל שהקשר בין סביבת החינוך למשפחתו של החניך יהיה משמעותי יותר, כך יחושו החניכים שייכים למסגרת וירצו לקחת בה חלק ולהצליח. כיצד ניתן לעודד מעורבות ולהעמיק את ההכרות והשותפות בין קהילת החינוך, החניך ומשפחתו? מזומנים לעיין בתוכני - "שבת-משפחות בכפר" שפותחה בכפר הנוער הדסה נעורים!

תוכנית חינוך - ימי הולדת ותלושי שי חגיגיים בעמל אשדוד

עמל אשדוד (22/05/2016 | 13:18)
רוצים להגביר את תחושת השייכות והקשר בסביבת החינוך? מעוניינים שכל תלמיד ואיש צוות ירגישו שחושבים עליהם ושמחים שהם חלק מקהילת החינוך? יום הולדת זו הזדמנות מצויינת לחיזוק קשרים באופן בלתי פורמלי ומעורר תחושת משמעות ושייכות. קראו איך חוגגים ימי הולדת בקהילת החינוך של עמל אשדוד!

ערב הורים - אורט יד שפירא

תיכון אורט יד שפירא (07/06/2016 | 13:58)
ערב הורים הינו הזדמנות לחיזוק הקשר המשולש בין התלמיד, המשפחה וקהילת החינוך. הערב שנבנה בקהילת החינוך אורט יד-שפירא מזמין את ההורים לשותפות אמיתית, לביסוס הקשר וההיכרות ומאפשר להורים לראות את ילדם בנקודות הכוח שלו.

הביתה הלוך חזור- בין הבית לקהילת החינוך

מכון דרך כפר (09/05/2017 | 12:23)
המסרים, הערכים והתרבות של הקהילה ושל בית החניכים יכולים להיות מאוד שונים. כיצד הופכים את המתח בין שניהם למפגש המצמיח את החניכ/ה ואת הקהילה כולה.

תיקון הלב- מובילי דרך

מרים צגיה- תחכמוני ברנקו וייס חדרה (08/08/2017 | 10:03)
נוער אתגרי, שחווה ענישה מילדותו חווה את הענישה כהוכחה לתחושה שכולם נגדו, כמאבק כח שחובה לנצח בו כי יש פה עוד מבוגר שלא יכול לקבל אותם ובמקום זה מנסה להתאים אותם לצרכיו ולתבנית החברתית. לכן התנהגויות של הקשבה ודיאלוג נכון עם התלמיד תגרום לבניית הקשר, לאמון, וחיזוק היחסים עם המחנך. כך יהפוך המחנך לדמות משמעותית בעיני התלמיד ויסייע בהחזרת האמון בעולם המבוגרים.

תוכנית פסיכו חינוכית ארבע שנתית לפיתוח - כישורי חיים וחוסן-

משכית לאופר- כפר הנוער ימין אורד (08/08/2017 | 10:06)
המציאות האינטנסיבית בשדה החינוך מזמנת לנו אירועים מורכבים בהם אנו מטפלים. לעיתים אנו מסתפקים בעמדה של בדיעבד- כמגיבים, ולא פועלים לכתחילה- כמי שבוראים את המציאות. חובתו של כל הורה ומחנך לצייד את ילדיו /תלמידיו בארגז כלים לחיים- שיספקו להם אמצעים לוויסות רגשי, יסייעו בפיתוח מודעותם העצמית, יתרמו להשתתת סט של ערכים אותם יעצבו ויפנימו, ידע עולם על הרצוי והמקדם במערכות החיים האישיות, החברתיות, הזוגיות והתעסוקתיות.

מעורבות מתקנת לב ועולם- מובילי דרך

עלאא חיג'זי- אבן ראשד, טמרה (16/08/2017 | 11:24)
קשר הורה, מחנך, חניך ומעורבות הורים בחינוך זה תהליך ארוך ומתמשך. יש בדרך קונפליקטים לא מעטים. תפקידם של הלוקחים חלק במעורבות הורים בחינוך הוא להימנע ככל האפשר ממאבקים. שכן שיתוף מוצלח של ההורים בתהליך החינוכי, תורם תרומה רבה להצלחתו. ישנה אחדות דעים בקרב המומחים, כי תהליך זה אך ילך ויגבר, הוא יתרחב לתחומים רבים יותר, ויצבור עוצמה גדולה יותר.

מעגלי שיח גיל ההתבגרות הורים חניכים ומחנכים

כפר הנוער ימין אורד (27/12/2017 | 15:36)
בחנוכה יצאנו ככפר שלם למיזם ימין אור. כחלק מהמיזם הפקנו מעגלי שיח משותפים של הורים, מתבגרים ומחנכים באחת השכונות של החניכים. הערה: חשוב להתאים את התמונות למגוון תרבויות המוצא של השותפים בפעילות. בקבצים המצורפים תמצאו הצעת פעילות למעגלי השיח ותמונות כטריגר לפעילות.

אמנת א"ב בחינוך - אמון וביטחון! 🤝 לפעוטונים, מעונות, משפחתונים וגני ילדים 🤝 א"ב - אמון וביטחון זה א"ב בחינוך.

מכון חינוך דרך כפר (21/08/2018 | 09:36)
עוד מעט תחל שנת הלימודים גם בפעוטונים ובגני הילדים. טכנאים חרוצים עסוקים ברישות המעונות והגנים במצלמות. המוות של יסמין הפעוטה זעזע את כולנו. מתוך כאב וחשש לשלומם של פעוטות נוספים נוצר שיח כואב המלווה בחשדנות כלפי סייעות, גננות ומטפלות. אנו מבקשים לשנות את השיח מ אשמה וחשדנות ל אמון ואחריות. כהורים אנו מפקידים בידיהן הנאמנות של המטפלות את היקר לנו מכל. טבעי שנחשוש ונדאג, אך לצד זה נשאל: האם רק פיקוח הוא הפתרון? האם מצלמות זה יתרון? זה מה שרצינו? האח הגדול במעון? אנו חייבים ביטחון. המצלמות מייצרות תחושה שילדנו בטוחים ומאידך החשדנות עשויה להטמיע בילדינו חרדות. מעבר לכל תמונה או צילום אנו צריכים לשוב לשיח של הכפר הקדום: דרוש כפר שלם לגדל ילד. דרוש אמון בעולם שעוטף ילדים. מבקשים להציע הצעה שעשויה להשיב\לאזן את השיח בין הורים לגננות מטפלות וסייעות. א"ב של אמנה א"ב - כי אהבה וביטחון של ילדים זה א' ב' אמנה – כתב התחייבות הדדי המחזק את האמון

ביקורי בית בשירות ביקור סדיר

מכון חינוך דרך כפר (04/10/2018 | 12:35)
בקהילות חינוך רבות ישנם מספר לא מבוטל של תלמידים המוגדרים כנושרים גלויים או סמויים. תכנית חינוך זו מציעה דרך להתמודד עם תופעה זו על ידי ביצוע מעקב נוכחות מעמיק ויומיומי והגעה לביקורי בית אצל תלמידים המחסירים מספר ימים ברצף.

חוברת ניתוח אירועי הפרות סדר

מכון חינוך דרך כפר (04/10/2018 | 13:16)
החוברת מאפשרת לימוד צוות, ניתוח ושיתוף עמיתים בתופעות- נשירה, אלכוהול וסמים, ביקור סדיר בבית הספר ועישון. מבנה החוברת- מידע על התופעה, הערכת מצב בקהילות החניך ודרכי פעולה אפשריות למעבר מהפס"ד (הפרות סדר) לרווח.

קלפים

יועצת חינוכית (רץ ברשת) (11/10/2018 | 14:21)
טריגר לשיחות אישיות עם ילדים, מתבגרים ועמיתים. קלפים שאפשר לשלוף לשיחות קלילות ועמוקות..