• הכל

  • טקסט

  • דף לימוד

  • סדנא

  • תכנית חינוך

  • תמונה

  • אודיו

  • וידאו

חיפוש קטגוריה: עוגנים בעבר

בין עבר למחר - חבלי קליטה לחברה הישראלית

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:02)
תהליכי הקליטה של קבוצות העולים, גם בשנות ה2000, עדיין מורכבות ורצופות בחוויות קשות ומכאיבות. סוגיית הקליטה ויצירת שייכות לחברה הישראלית הינה משימה מרכזית וחשובה בעשייה החינוכית. דף לימוד זה יאפשר למחנכים לדון ביכולתם ובתפקידם אל מול משימה זו. בנוסף, נדון במקום המשמעותי של יצירת 'עוגנים בעבר' וזיהוי הכוח שבתרבות המוצא אל מול החיבור לחברה הישראלית.

הגישה הנרטיבית

מכון חינוך דרך כפר (07/04/2013 | 12:42)
דף לימוד השופך אור על הגישה הנרטיבית ומאפשר דיון על מקומה בתהליך החינוכי. בירור ראשוני של עמדותינו כמחנכים על עברם של החניכים (מכשול או מחשל?) וכיצד מסייעים לחניכים לראות בעברם מקור כוח ולספר את סיפורם ממקום מועצם.

אצלנו בכפר טודרא

(08/04/2013 | 10:11)

הבניית זהות

(08/04/2013 | 10:14)

דורות

(08/04/2013 | 10:16)

אמא של ממרוקו

(08/04/2013 | 10:32)

גחליליות

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 20:49)
חידוד המשימה החינוכית של המחנך - סיוע לחניך לאתר את נקודות הכוח שבעברו ושזירתם לכדי סיפור חיים (עברו האישי/המשפחתי/התרבותי). בסדנא זו נאפשר למחנכים לתרגל ולדון באתגרים שמשימה זו מציפה.

לאבא שלי יש סולם

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 21:41)
סדנא זו מתאימה במיוחד לקראת מפגשים ושיחות של מחנכים עם הורי החניכים. באמצעות סימולציות, נחדד את החשיבות בהעצמת החניך בעיני הוריו ובהעצמת ההורים בעיני החניך.

משחק קלפים - השתייכות והשתלבות

מכון חינוך 'דרך כפר' (עיבוד משחק קיים) (09/04/2013 | 22:01)
משחק קלפים חוויתי ומצחיק הממחיש מציאות בה קודים תרבותיים/חברתיים פוגשים באים במפגש עם קודים אחרים: המחשת חווייתו של היחיד שנקלט בתוך קבוצה חברתית/תרבותית חדשה ובחינת הרגישות והמודעות הנדרשת מסביבתו.

עוגנים בעבר - על קצה המזלג

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 22:08)
סדנת חשיפה למרכיב 'עוגנים בעבר' על-פי תפיסת 'דרך כפר'. באמצעות קטע צפייה ממלך האריות המלווה בתרגיל אישי, נדון בחשיבות הנכחת העבר האישי והתרבותי של החניכים בקהילת החינוך.

זה היה ביתי

מכון חינוך 'דרך כפר' (09/04/2013 | 22:13)
בסדנא זו, דרך התנסות בציור נוף ילדות, נדגיש את ייחודיות העבר האישי, אשר מחייבת אותנו לרגישות רבה, לכבוד וענווה בבואנו להיפגש עם עולמו ועברו של אדם – חבר, חניך, אחר. מפגש לומד, שבא מתוך פתיחות ולא מתוך בעלות ופטרונות.

הזמן וההזדמנות - החודש הזה לכם

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 13:34)
בית מדרש זה דן במשמעות שהאדם מעניק לזמן. דרך לימוד על קידוש החודש (הנתון בידי האדם) - נעבור לדון בהתאמת לוח השנה למציאות היומיומית. נחדד את ההזדמנות שיש בלוח השנה כמשאב חינוכי משמעותי. כיצד מחברים את בני הנוער לחגים? כיצד מחזקים את הזהות היהודית/ישראלית של החניכים ולחברם למסורתם ולעוגנים בעברם? איזה ערכים נוספים ניתן להנחיל דרך החגים ועוד...

ובתוך השירים את עצמנו מוצאים

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:00)
סדנא זו מפגישה אותנו עם רוחבו של עולם העבר ומורכבותו. דרך שירים עבריים, נדון במרכיבים שונים של עברנו: דמויות, נופים, חוויות, משברים, מתחים, זיכרונות ועוד, וכן נחדד את החשיבות והצורך ב'חזרה הביתה' לשורשים ולעבר בכדי להפנות מבט קדימה.

התמודדות חינוכית עם גזענות

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:19)
לדאבוננו, חניכים רבים פוגשים ביטויים לגזענות המופנה כלפיהם או כלפי בני משפחתם. סדנא זו תאפשר למחנכים לדון בינם לבין עצמם בנושא הכה רגיש הזה. נדון יחד כיצד מכינים את החניכים להתמודד עם הגזענות שאותם הם פוגשים/יפגשו וכן איזה דיאלוג חינוכי יש לקיים עם כלל החניכים בנושא?

השם שאימי נתנה לי - מונית לגונדר

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:30)
צפייה ועיבוד של הסרט 'השם שאימי נתנה לי - מונית לגונדר' על המסע של חניכי המכינה הקדם צבאית ימין אורד לאתיופיה - גיבוש זהות וחוסן אישי דרך יצירת עוגנים בעבר.

מארג תרבויות

מכון חינוך 'דרך כפר' (16/04/2013 | 14:38)
סדנא זו מציפה את המתח בין העצמת העבר (והתרבות) השונה של פרטים מול הצורך ביצירת חברה אחת בעלת מטרה משותפת. (העצמת השונות או הגברת הזהות?)

שקית החינה שלי

נעמה אלדר (16/04/2013 | 14:57)
סדנת צפייה ועיבוד בסרט שעוקב אחר מערכת יחסים בין אם ובת. ערב חתונתה, הבת מחליטה לקיים חגיגת חינה. האם, ששקדה במשך שנים להסתיר את תרבות מוצאה ואימצה לעצמה דמות מערבית-אירופאית, מתנגדת בכל תוקף לקיום "המנהג" הזה. בין הבת לאם מתפתחת מריבה שנוגעת לרבדים הרבה יותר עמוקים משקית חינה אחת. הסרט מציף את הבושה וההתכחשות לעבר ומעלה שאלות לא-פשוטות בנושא.

דיאלוג חינוכי בסביבה רב תרבותית

מכון חינוך דרך כפר (19/05/2013 | 23:44)
דף לימוד זה פותח בשל העובדה שקהילות רבות מתמודדות עם חניכים מתרבויות שונות וזהויות מגוונות ומחנכים רבים אינם יודעים לישב את הדיסוננס שבין חינוך וטיפוח זהות קולקטיבית אחידה לבין מתן אפשרות לכל אחד לבטא ולהתחבר לתרבות המשפחתית שממנה הגיע. פעמים רבות הדיון על דיסוננס זה מוכוון לגיבוש נהלים והמחנכים מגלגלים את הסוגיה לפתחה של ההנהלה (לדוג': "שההנהלה תקבע אם משחררים את החניכים לסילבסטר או לא"; וכיו"ב), אך מטרת דף לימוד זה היא דווקא לשוחח על האינטראקציה והדיאלוג שבין המחנך לחניך בהיבטים של קשר אישי ולאו דווקא מדיניות קהילתית. דף הלימוד מזמן את המחנך לחשיבה מקדימה – דיאלוג פנימי שלו עם עצמו לקראת שיחה עם חניך המבקש לבטא את תרבותו.

הישן והחדש בבית המדרש

מכון חינוך דרך כפר (19/05/2013 | 23:50)
דף לימוד זה מזמן דיון על המתח והיחס בין "התחדשות" לבין שמירה על המסורת ועל אבני יסוד שנחקקו בעבר. קהילות חינוך רבות מתמודדות עם שינויים פרסונאליים (חילופי מנהלים וכיו"ב) או עם תמורות משמעותיות לאורך חיי הקהילה (שינוי חזון/שינוי פורמט עבודה/וכיו"ב). לא פעם עולים מתחים סביב הצורך בהתחדשות. ישנם קולות שקוראים לדבוק במסורת ובמורשת המקום וישנם קולות הקוראים להתחדשות והתפתחות טבעית. דף לימוד זה מתאים לצוות הנהלה העומד בראש קהילה הניצבת בפרשת דרכים או קהילה בה מתקיים הפולמוס של חדש מול ישן. דף הלימוד נועד לזמן שיח בית מדרשי, דווקא בסוגיה כה רגישה, בבחינת 'מחלוקת לשם שמים'.

סיפור חיים וזכרונות עבר בבלונים

Helene Leroux (28/10/2013 | 13:56)
סרטון אנימציה קצר (3 דקות) שמגולל סיפור חיים של אדם אחד, מילדות עד זיקנה. האדם נושא יחד עימו תמיד את הרגעים, הזכרונות והאהבות בצורת... בלונים!

מתביישים בהורים ובעדה?!

אלירן מלכא (28/10/2013 | 23:58)
לפעמים צריך להתרחק ולשכוח כדי להבין ולהיזכר... הסרט נוגע בתפר בו נמצא חזי, בן למשפחה ספרדית מסורתית, העומד רגע לפני חתונתו עם בת להורים בורגנים-אשכנזים. זהותו הקרועה, התחושות המעורבות של הבושה והכבוד כלפי אביו השייך לעולם ה´אחר´ עולים בסרט בצורה עדינה ונוגעת ללב.

זה כבר לא השם שלי

(11/11/2013 | 20:39)

הסכנה שבסיפור יחיד

Ted (16/11/2013 | 23:45)
סופרת המתארת את ההשפעה שיש לסיפורי עבר ממקום צר ומצומצם

לעץ יש הגיון כפול

(12/03/2014 | 22:26)

פעילויות קבוצתיות ושיעורי חינוך בדרך כפר

סטודנטים ממסלול M.Teach תואר שני בהוראה בסמינר הקיבוצים. (10/12/2014 | 13:21)
כמעט כל אחד ממרכיבי תפיסת החינוך יכול להיות נושא בפני עצמו ולהוות בסיס והשראה לפעילות ערב או לשיעור חינוך. ההצעות שלפניכם מדגימות כיצד ניתן להיעזר במרכיבי תפיסת 'דרך כפר' בשיעורי מחנך ופעילויות הדרכה כמפת דרכים במסע חינוכי משמעותי.

תרבות ישראלית רבת פנים בהדלקת נרות חנוכה

מרחביה - כפר הנוער ימין אורד (17/02/2015 | 00:32)
טקס הדלקת חנוכה בקהילת החינוך הוא הזדמנות נוספת לתרבות ישראלית רבת פנים. במסמך שלפניכם מצורפת ברכה באמהרית וברוסית שחולקה לחניכים/תלמידים בטקס הדלקת הנרות ולקראת החזרה הביתה לחופשת החנוכה.

חנוכיה ישראלית רבת פנים במשכן הנשיא אובמה

כפר הנוער ימין אורד (17/02/2015 | 00:45)
החנוכיה שיצרו חניכי כפר הנוער ימין אורד הודלקה בחנוכה תשע"ה במשכן נשיא ארה"ב. הנשיא אובמה התייחס בדבריו לכפר הנוער באמרו: "כפר אחד, אדם אחד, יכולים לשנות גורלות של רבים". החנוכיה, העשויה עץ, מתכת וחימר, מייצגת את התרבויות השונות בחברה הישראלית.

אנחנו העם היהודי

(02/04/2015 | 17:46)

פליט או שליח?

מכון חינוך דרך כפר (08/11/2015 | 12:55)
דף הלימוד מביא לדיון, מתוך סיפוריו של יעקב אבינו, מה הם הכלים איתם מדריך/מורה יכול להוביל לשינוי תפיסתי אצל חניך/תלמיד, מראית עצמו כפליט ובורח אל תפיסה עצמית של שליחות, משמעות ושייכות.

פרי עץ הדעת ונרטיב מועצם

מכון חינוך דרך כפר (10/11/2015 | 12:15)
דף המקורות דן בחידוד ההבנה כי אחת מהמשימות המרכזיות של חברי הצוות בקהילה הינה לייצר עבור החניכים/תלמידים הזדמנויות להכיר את עברם, לבחור את נקודות האור, להתחבר ולחבר את הנקודות לנרטיב על מנת לספר את סיפורם האישי ממקום מועצם.

דרך המסע

מכון חינוך דרך כפר (11/11/2015 | 19:56)
דף הלימוד מביא לדיון את נושא המסע שעובר אדם בחייו ושם דגש על הדרך והתהליך שבמסע אשר יכולים להוות הזדמנות נפלאה למסע פנימי עמוק וחשוב. כמו כן, נבחן תפקידו של המחנך במסעו של החניך/ תלמיד ויכולתו לכוון אל השבילים הנכונים תוך כדי הדרך.

זמן והזדמנות- חג הסיגד

מכון חינוך דרך כפר (15/11/2015 | 15:36)
הסדנא מזמנת את המחנך "לנצל" את התאריך השנתי של חג הסיגד בלוח השנה על מנת לייצר שיח על חג הסיגד והעדה האתיופית.

חג הסיגד

מכון חינוך דרך כפר (16/11/2015 | 20:56)
חג הסיגד הינו הזדמנות עבור המחנך והחניכים/תלמידים לפתח שיח אודות העדה האתיופית בכלל וחג הסיגד בפרט. שיח זה יאפשר מחד, לקהילה החינוכית להיחשף לעדה האתיופית, תרבותה ומסורתה ומאידך, לתחושת העצמה ושייכות של חניכים יוצאי העדה אתיופית.

להסתכל על העולם במשקפיים וורודות

תנועת הערבות (18/11/2015 | 12:29)
הסרטון מציג כיצד ניתן להסתכל על המציאות מכמה זוויות וכך לראות את העולם בצורה יותר אופטימית ויפה.

דע מאין באת

מכון חינוך דרך כפר (24/11/2015 | 15:12)
דף הלימוד פותח לדיון את שאלת מקום עברו התרבותי של החניך/ תלמיד במתווה חייו ובמסגרת הקהילה החינוכית ומציע למחנך דרכים וכלים להעמיק את החיבור של החניך לעברו התרבותי.

מקהילה מובלת לקהילה מובילה

לא ידוע (24/11/2015 | 15:24)
יובי תשמה מספרת על עלייתה מאתיופיה לארץ ישראל וכיצד לדעתה ניתן להפוך את הקהילה האתיופית מקהילה מובלת לקהילה מובילה.

חבלי קליטה - ברוכים הבאים ברוסיה

שרוטונים (24/11/2015 | 15:32)
המערכון מציג את חבלי הקליטה אותם עוברים העולים החדשים בארץ דרך עיניים של ישראלי שעבר לגור ברוסיה ואת הצורך בהכרת הקודים התרבותיים של המקום.

מערכון על "מחירו" של חייל מהעדה האתיופית

תכנית "שבוע סוף החדש" (24/11/2015 | 15:38)
המערכון מתאר את "מחירו" של חייל מהעדה האתיופית אשר נחטף.

אוכל כסמל תרבותי

לא ידוע (24/11/2015 | 15:49)
מקומו של האוכל בתרבויות המוצא השונות

האישה בשחור

לא ידוע (24/11/2015 | 15:51)
יחס החברה אל מוצאו של העומד מולם

אוכל כמפגש בין תרבותי

לא ידוע (24/11/2015 | 15:57)
כיצד ניתן, באמצעות אוכל, להפגיש בין תרבויות שונות?

חיבור לעבר התרבותי

(24/11/2015 | 20:49)

רב תרבותיות

מכון חינוך דרך כפר (25/11/2015 | 12:29)
דף המקורות דן בשאלת מקומם של התרבויות השונות הקיימות בקהילה החינוכית. מה יחסו של המחנך אליהן? מה יחס התלמיד/ חניך כלפי תרבותו וכלפי התרבויות השונות? כיצד יש לקיים קהילה רבת תרבויות?

המודל של ברי- דפוסי עולים חדשים (רוסיה)

מכון חינוך דרך כפר (25/11/2015 | 13:27)
התמונה מתארת ארבעה דפוסים אפשריים של עולים חדשים ואופן השתלבותם בארץ.

המודל של ברי- דפוסי עולים חדשים (אתיופיה)

מכון חינוך דרך כפר (25/11/2015 | 13:31)
התמונה מתארת ארבעה דפוסים אפשריים של עולים חדשים ואופן השתלבותם בארץ.

גינון בין דורי - מח"ט עכו

אורט טכנולוגי עכו (18/05/2016 | 11:24)
התכנית שפותחה במח"ט עכו כוללת מפגשים שבועיים בין התלמידים לזקנים מהעיר, בהם מקימים יחד גינת ירקות ותבלינים ועובדים בה. במפגשים בין בני הנוער והקשישים נרקמים יחסים של היכרות, עזרה הדדית, שיתוף ולימוד מפרה. כל זאת תוך עבודה משותפת בגינת בית הספר- שתילה, זריעה וטיפול בצמחים. התלמידים משתפים את הזקנים בעולמם והקשישים מביאים מניסיונם ועולמם. תוך כדי סיפורים על המסורת והמורשת, שבני הדור הצעיר לא תמיד מכירים.

קלפים לחנוכה משחק להעמקת ההכרות והקשר

הדס שיקלי (19/12/2016 | 17:17)
משחק קלפים לחנוכה שמאפשר להעמיק הכרות. ניתן לשחק בקבוצה וגם כטריגר לשיחה אישית.

תרבות ישראלית רבת פנים בלוח השנה- הזמן בידיים שלנו!

דרך כפר (21/12/2016 | 14:07)
הסדנא שלפניכם מאפשרת לצוות החינוכי לחשוב יחד ולסמן אירועים ומועדים שרוצים להתמקד בהם בכיתה, בקבוצה ובכל קהילת החינוך. הפעילות מאפשרת לברר איך ניתן להגביר את תחושת השייכות של מגוון החניכים בעזרת ביטוי של תרבות המוצא בלוח השנה.

הביתה הלוך חזור- בין הבית לקהילת החינוך

מכון דרך כפר (09/05/2017 | 12:23)
המסרים, הערכים והתרבות של הקהילה ושל בית החניכים יכולים להיות מאוד שונים. כיצד הופכים את המתח בין שניהם למפגש המצמיח את החניכ/ה ואת הקהילה כולה.

דילמות של עולים ובני עולים

מכון דרך כפר (09/05/2017 | 12:28)
הסדנה עוסקה בדפוסי התמודדות שונים עם תהליך המעבר בין תרבויות שונות.

העליות לישראל- מערך פעילות

צביה חיפה- רעות ברטנפלד ונעמה לנגה (09/10/2017 | 10:55)
מערך לפעילות העוסק בתרבות ישראלית רבת פנים- שיעור חינוך כפול בנושא הכמיהה לארץ ישראל והעלייה אליה

קלסר הזמן וההזדמנות

מכון חינוך דרך כפר (09/11/2017 | 12:20)
בקלסר תוכלו למצוא מגוון הזדמנויות חינוכיות והצעות פעילות למועדים בלוח השנה העברי, המוסלמי, הדרוזי והנוצרי.

תמיד תישארי רוסייה

(22/11/2017 | 22:02)
תרבות ישראלית רבת פנים

כנס בוגרים 70 שנה לנווה עמיאל

נווה עמיאל (04/12/2017 | 11:59)
תוכנית שנכתבה לארגון כנס ה70 שנה לכפר הנוער נווה עמיאל